Dormy, som grundades av Mats Hedlund och Lars Johansson, når en historisk milstolpe 2025: 1 miljard i nettoomsättning (exklusive moms). En enorm utveckling från första verksamhetsåret 1994, då företaget omsatte 1,4 miljoner kronor.
Enligt vd Anders Wall finns ingen enskild förklaring till den imponerande tillväxten.
– Det är omöjligt att peka på en enskild faktor. Jag skulle säga att det är ett resultat av tusen små detaljer vi arbetat med under våra första 31 år. Samtidigt är det korta svaret att vi har etablerat förtroende hos många golfare som valt att komma åter till oss, vilket är det finaste betyget man kan få, säger Wall till Svensk Golf.
Inte heller har miljardnivån varit ett tydligt mål.
– Vi har varit försiktiga att sätta den typen av mål. Inför i år hade vi inte det målet, men med tanke på den fina utvecklingen vi haft förstod vi under hösten att vi skulle klara milstolpen.
”Fin tillväxt”
Dormy växer på bred front – både i Sverige och internationellt. Den svenska marknaden står fortfarande för nästan 80 procent av omsättningen.
– Glädjande nog har vi fin tillväxt i alla delar av verksamheten. Extra roligt att Sverige som land är så starkt och att varuhusen fått ett ordentligt uppsving efter pandemin. Vår näst största marknad är Norge och den har visat störst tillväxt detta år. De har liknande golffeber som vi har i Sverige, säger Wall.
Den svenska marknaden fortsätter att vara stark, men tillväxten beror inte enbart på fler golfare, menar Wall.
– Med vår marknadsandel blir effekten stor när branschen som helhet är positiv, samtidigt är vi glada att vi ökar i snabbare takt än branschen i stort.
Var ser Dormy störst potential framåt?
– Vi ser att vi växer inom alla försäljningskanaler och vi tittar ständigt på hur vi kan utvecklas. Det gäller att ha en bra mix där kunderna känner att de kan ha dialogen med oss på Dormy beroende på vad behovet är. Några är nybörjare och juniorer som behöver ett nybörjarset eller juniorset, medan andra vill ta nästa steg och göra en custom fitting. Det är kanske just det som gör oss unika. Att vi har allt från instegsmodeller till limiterade produkter.
Vilka produkter drev försäljningen mest under året?
– Vi växer i alla kategorier, men glädjande är att det är många juniorer som börjat spela golf och juniorpaketen har därmed haft en jättefin utveckling.
Direkt-till-konsument-märken har blivit vanligare i branschen, men påverkar inte Dormys strategi.
– Vi noterar att den finns där, samtidigt som vi bara kan göra vårt yttersta för att vara så bra och relevanta vi kan.
Försäljningen?
I oktober 2024 meddelade grundarna att Dormy är till salu.
Hur går försäljningsprocessen?
– Processen pågår och vi berättar när vi har något att berätta.