Hoppa till innehåll

Dormy spränger miljardgränsen – vd:n förklarar utvecklingen

Dormy passerar för första gången en miljard i nettoomsättning. Här berättar vd:n Anders Wall om milstolpen, marknadsläget och vägen framåt.

Dormy, som grundades av Mats Hedlund och Lars Johansson, når en historisk milstolpe 2025: 1 miljard i nettoomsättning (exklusive moms). En enorm utveckling från första verksamhetsåret 1994, då företaget omsatte 1,4 miljoner kronor.

Enligt vd Anders Wall finns ingen enskild förklaring till den imponerande tillväxten.
– Det är omöjligt att peka på en enskild faktor. Jag skulle säga att det är ett resultat av tusen små detaljer vi arbetat med under våra första 31 år. Samtidigt är det korta svaret att vi har etablerat förtroende hos många golfare som valt att komma åter till oss, vilket är det finaste betyget man kan få, säger Wall till Svensk Golf.

Inte heller har miljardnivån varit ett tydligt mål.
– Vi har varit försiktiga att sätta den typen av mål. Inför i år hade vi inte det målet, men med tanke på den fina utvecklingen vi haft förstod vi under hösten att vi skulle klara milstolpen.

”Fin tillväxt”

Dormy växer på bred front – både i Sverige och internationellt. Den svenska marknaden står fortfarande för nästan 80 procent av omsättningen.
– Glädjande nog har vi fin tillväxt i alla delar av verksamheten. Extra roligt att Sverige som land är så starkt och att varuhusen fått ett ordentligt uppsving efter pandemin. Vår näst största marknad är Norge och den har visat störst tillväxt detta år. De har liknande golffeber som vi har i Sverige, säger Wall.

Den svenska marknaden fortsätter att vara stark, men tillväxten beror inte enbart på fler golfare, menar Wall.
– Med vår marknadsandel blir effekten stor när branschen som helhet är positiv, samtidigt är vi glada att vi ökar i snabbare takt än branschen i stort.

Var ser Dormy störst potential framåt?
– Vi ser att vi växer inom alla försäljningskanaler och vi tittar ständigt på hur vi kan utvecklas. Det gäller att ha en bra mix där kunderna känner att de kan ha dialogen med oss på Dormy beroende på vad behovet är. Några är nybörjare och juniorer som behöver ett nybörjarset eller juniorset, medan andra vill ta nästa steg och göra en custom fitting. Det är kanske just det som gör oss unika. Att vi har allt från instegsmodeller till limiterade produkter.

Vilka produkter drev försäljningen mest under året?
– Vi växer i alla kategorier, men glädjande är att det är många juniorer som börjat spela golf och juniorpaketen har därmed haft en jättefin utveckling.

Direkt-till-konsument-märken har blivit vanligare i branschen, men påverkar inte Dormys strategi.
– Vi noterar att den finns där, samtidigt som vi bara kan göra vårt yttersta för att vara så bra och relevanta vi kan.

Försäljningen?

I oktober 2024 meddelade grundarna att Dormy är till salu.

Hur går försäljningsprocessen?
– Processen pågår och vi berättar när vi har något att berätta.

Mer från samma ämne

Läs också

vd:n anders wall i skjorta, röd butiksskylt
Nyheter

Dormy spränger miljardgränsen – vd:n förklarar utvecklingen

Dormy passerar för första gången en miljard i nettoomsättning. Här berättar vd:n Anders Wall om milstolpen, marknadsläget och vägen framåt.

våg för rättvisa
Nyheter

Konkurrensverket: ”Det är ett komplext ärende”

Konkurrensverkets utredning om maxtaket fortsätter. Och även om mycket har hänt senaste veckorna har egentligen inget förändrats i sak.

Nyheter

Nicklaus Companies i konkurs

Fälldes för ärekränkning mot 18-faldige majorsegraren.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.