Hoppa till innehåll

Ett av världens bästa oupptäckta golfresmål

VALENCIA. När International Golf Travel Market avslutades på torsdagen utsågs golfvärldens bästa oupptäckta destination. Sverige var en av sex nominerade.

CM Hellsten

International Golf Travel Market har arrangerats i 11 år och är ett unikt tillfälle då de viktigaste aktörerna inom golfresebranschen får en möjlighet att träffas och knyta kontakter.
Den här veckan har Valencia stått som värd.
IGTM öppnade i måndags vid Feria Convention & Exhibition Centre och mässan avslutades på torsdagen.
500 utställare från 67 länder har varit på plats.
Tre med svensk anknytning – Kungsängen GC som en del av European Tour Properties, Bro Hof Slott Golf Club samt Nordic Travel.
Målet: att locka utländska golfresenärer till Sverige.

Det här var andra gången som Bro Hof varit med och i Spanien representerades anläggningen av Johan Hagenfeldt, Robert Hilding och Anders Carlén.
– Turisterna som kommer till Sverige kan ju naturligtvis även ta med sig golfbagen men om vi från golfens sida inte talar om att vi finns så blir det svårt att få dom till oss. Klubbarna måste bli mer vakna, summerar Robert Hilding sitt första IGTM.

Bro Hofs vd, Johan Hagenfeldt, har besökt mässan vid tio tillfällen, de allra flesta som operatör för Birdie Golf Tours.
Klubben var inte med ifjol.
– Vi har sagt att vi ska vara här vartannat år. Efter att ha arrangerat Nordea Scandinavian Masters i somras så har vi märkt en stor skillnad, nu vet folk vilka vi är, de har sett oss på TV och vi har ett mycket starkare varumärke nu än för två år sedan, säger Johan Hagenfeldt.

Hur viktigt är det att synas under IGTM-mässan?
– Jätteviktigt när det gäller att bygga sitt varumärke. Touroperatörerna levererar 80 procent av alla golfpaket så det här är en enorm industri.

Bro Hofs lilla utställningsmonter under IGTM 2010 kostade 25 000 kronor.
– Men det är absolut värt den investeringen.

I båset bredvid ställde Nordic Travel ut. När Region Skåne startade sin golfsatsning sökte de efter en kommersiell partner och valet föll till slut på Nordic Travel, som är ett dotterbolag till Ystads Resebyrå.
– Vi har varit med på IGTM sedan 2004. Det är inte lätt att få golfspelare till Sverige men det går i alla fall sakta men säkert uppåt och vi märker helt klart en skillnad jämfört med för fem år sedan. Vi ger de utländska touroperatörerna golfpaket som de sedan säljer i sina hemländer. Vi har varit mest lyckosamma på den brittiska marknaden och i Finland men har även haft besökare från Schweiz och Tyskland. I år hade vi bland annat en grupp på 44 engelsmän som besökte och spelade i Malmöområdet. De hade ju inte kommit om inte vi funnits med här på mässan. Alla besökare har varit väldigt nöjda och tycker att de svenska banorna och hotellen håller väldigt hög klass, säger Nordic Travels Kalle Bergström.

De anläggningar i Skåne som Nordic Travel erbjuder golfpaket hos är Barsebäck, Falsterbo, Ljunghusen, Bokskogen samt PGA of Sweden National.
Det finns även golfpaket i huvudstaden och Nordic Travel samarbetar där med Kungsängen, Drottningholm, Bro-Bålsta och Bro Hof.
– För oss är IGTM det enda tillfället som vi träffar touroperatörerna. De första åren var vi helt ensamma svenska utställare men för två år sedan var Bro Hof med för första gången, säger Kalle Bergström som under mässan har haft sällskap av Per Persson från Region Skånes ”Tourism in Skåne”.

Bergström och Persson har under veckan diskuterat en hel del med Bro Hof om framtiden.
Parterna är överens.
De vill se en samlad svensk insats 2011.
– Jag skulle vilja se att vi precis som Irland och Skottland nästa år har en gemensam monter eftersom det är Sverige som destination som vi måste fronta. Svenska Golfförbundet är med oss och vill utveckla landet som en golfdestination men även Visit Sweden måste in mer på banan. Vi måste få ihop alla tunga aktörer i Sverige. Skåne är en stark region, Västsverige kan vara en region, Öland & Gotland kan vara en annan och sedan ska Stockholm och Bro Hof vara med som dragplåster. Vi har starka golfprodukter som håller en hög internationell klass, inte bara banorna utan även boendet och infrastrukturen, säger Per Persson.

Johan Hagenfeldt håller med:
– Sverige är fortfarande ett oupptäckt resmål. Visit Sweden skulle kunna vara här och ställa ut tillsammans med hotell och golfklubbar. Vi kommer gärna tillbaka som en del av en svensk utställning. Ju fler hotell och banor som är här, desto bättre är det för alla.

Mässan avslutades med en stor galamiddag på torsdagskvällen då International Association of Golf Tourist Operators (IAGTO) delade ut flera prestigefyllda utmärkelser.
Bland annat utsågs världens bästa oupptäckta golfresmål.
De nominerade var:
Bulgarien.
Colombia.
Island.
Mississippi i USA.
Kanadensiska Prince Edward Island.
Och så Sverige.
– Det är andra gången på fem år som Sverige har nominerats. Nu är det är mer fokus på Sverige som golfdestination. Vi har starka golfvarumärken och vi tror att alla andra känner till dom men det är bara tre procent av den europeiska golfreseströmmen som går till Sverige. Resten hamnar på andra destinationer. Vi är en fullkomligt vit fläck på kartan, säger Per Persson.

Och vinnaren blev… Prince Edward Island.

Nästa år kommer International Golf Travel Market att arrangeras i turkiska Belek 14-17 november.

Mer från samma ämne

Läs också

Leva

Proffset satsar på resebranschen

Han har spelat golf i 60 länder och får användning av sin rika erfarenhet i sitt nya jobb. Nu ska Peter Gustavsson sälja golfresor.

Leva

Här är Sveriges Pinehurst

På onsdagen invigdes Sveriges svar på Pinehurst – Ekerums upprustade Långe Jan. Här får både golfstrategen och naturälskaren valuta för pengarna.

Leva

Testa nytt i midsommar

Sugen på en annorlunda midsommar? Packa då både bag och skidor och res till Funäsdalen. Där arrangeras en spännande dubbeltävling.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.