Läs också
I torsdags stängdes det svenska luftrummet och tusentals svenska resenärer tvingades stanna kvar på destinationen när det inte längre fanns möjlighet att flyga hem. Under helgen har researrangörerna bokat om kunder för att de via buss ska kunna nå svensk mark inom kort.
På Easton Golf i skånska Åhus har personalen jobbat för att hitta alternativa lösningar för att få hem hundratals resenärer som befinner sig ute i Europa. På måndagskvällen väntas en busslast från Venedig och tidigt på tisdag morgon lämnar några bussar turkiska Belek.
– Eftersom vi arrangerar paketresor har vi ansvar för att se till att kunderna kommer hem till avreseorten. Och under tiden ansvarar vi för att de har mat och husrum, säger Robert Lundgren på Easton Golf.
Företaget har mest resor till europeiska fastlandet, men även Cypern och nordafrikanska Tunisien. Där blir det svårare att lösa hemresan med bussar. Och i nuläget är det högst osäkert hur flygläget kommer att utvecklas.
– Den information vi fått idag gör att det ser positivt ut att få hem folk från Portugal. Men beskeden ändras hela tiden, så jag vill inte säga någonting som sedan inte visar sig stämma. Vi går ut till kunderna med det vi vet säkert, och avvaktar annars, säger han.
Hittills har flygstoppet kostat företaget över en miljon kronor i både extra kostnader och uteblivna intäkter. Någon ersättning finns inte att vänta, eftersom inga försäkringar täcker den här typen av händelser. Bolagen riskerar dock inte att bli stämda för utebliven arbetsinkomst eller förlorad semester, eller liknande.
Robert Lundgren tycker det är orimligt att det är den lilla entreprenörer i slutändan som får stå för kostnaderna, men han understryker att de är noga med att följa de regler och riktlinjer som finns.
– Vi vill ju att kunderna ska vara nöjda med oss, så vi gör ju allt vi kan för att underlätta för dem.
– Samtidigt kan man säga att om det här hade hänt om två-tre veckor i stället så hade det fått betydligt mindre konsekvenser eftersom antalet bokningar går ned kraftigt då.
Golf Plaisir är ett annat golfreseföretag som också förlorat miljoner på de senaste dagarnas flygstopp. Även här är flera av golfresenärerna på väg hem. Några av dem startade tidigt på måndagsmorgonen en 30-timmars bussresa från Barcelona hem till Sverige.
– Det är klart att det är jättejobbiga bussresor, men de flesta är ändå glada att få åka hem, säger vd Mattias Wistrand.
Nu är frågan huruvida de golfare som bokat resor med avresa i helgen kommer i väg. Det kan ingen svara på i dagsläget. För Golf Plaisirs del är alla bokade resor avbokade och återbetalade till och med tisdagen. Men enligt företaget är några hundra resenärer på väg ut i helgen igen.