I år är det i Algarve, Portugal, som det osar av aktivitet när International Golf Tour Market går av stapeln. IGTM har hållits årligen sedan 1998, sedan starten har mässan vuxit dramatiskt i storlek och idag finns länder från hela världen representerade. För Robert Lundgren, verksamhetsledare på golfresearrangören Easton Golf, innebär veckan ett minst sagt hektiskt schema med runt 40 olika 20 minuters-möten om dagen.
– Det är lite som speeddating, skrattar Lundgren. Det är självklart även det optimala tillfället att hitta nya resmål att ta in i vår reseportfölj. Under mässan sätts trenderna för golfresandet framöver. För mig gäller det att hitta just de resmål som jag tror passar våra kunder bäst och som stämmer väl överens med hur vi vill att en Easton Golf-resa ska vara, samt som kan komplettera våra redan befintliga destinationer på bästa sätt.
– I år är det överlag betydligt mer positiv stämning här på mässan, fortsätter Lundgren. Det har ju varit några tuffa år för branschen, framförallt i Spanien och Portugal men även till viss del på de brittiska öarna. Men nu börjar det se bättre ut, berättar Robert Lundgren.
Vad ser du för nya trender inom golfresandet?
– Det har faktiskt inte kommit några extremt nya trender inom golfresandet just i år. Men det man ser klart och tydligt är att det fortsätter att vara väldigt populärt med ”Long Stay”-resor, och det är en produkt som fler och fler researrangörer kommer att börja erbjuda.
Vem väljer en Long Stay-resa?
– Många av de som väljer att åka iväg på Long Stay är lite äldre och har ekonomisk möjlighet att göra den typen av resa. Men att köpa en resa är egentligen inte någon jättedyr investering. Om man jämför det med att till exempel köpa ett hus utomlands, som många väljer att göra, så är det en högst resonabel summa pengar som det handlar om.
– För oss är 80-85 av våra kunder par. Man bildar en grupp med andra resenärer på destinationen och träffar både gamla och nya vänner.
Vart går golfresorna?
– Resorna går framförallt till Spanien. Att de fortfarande är dominerande på marknaden beror främst på att de ha de bästa faciliteterna. Idag kräver resenärer en väldigt hög standard på resmålet, man vill ha det lika bra som man har det hemma och det kan de leverera på sina golfanläggningar. Boendet ligger också ofta i anslutning till banan till skillnad från exempelvis i Italien där banan ofta ligger en bit bort.
Hur stor del av golfresemarknaden utgör svenskar?
– Svenskar är mycket stora kunder på marknaden. Överlag så kan man säga att skandinaver och britter är dominerande när det gäller att köpa golfresor. Det beror dels på att vi är väldigt många som spelar golf, och dels på att vi har en högst begränsad golfsäsong.
Vart går din egen golfresa?
– Det beror på vem jag åker med. Åker jag med kompisar besöker jag gärna de brittiska öarna. Men åker jag med familjen så blir det gärna att vi åker till Spanien eller Turkiet.