Hoppa till innehåll

Golfsverige prisas av branschen på resemässa

Sverige har utnämnts till 2014 års oupptäckta golfdestination. Utmärkelsen delades ut på galamiddagen under årliga branschmässan International Golf Travel Market i Costa Daurada, Spanien.

Eric Franzén

Montrarna för hårdsatsande och etablerade golfdestinationer som Dubai, Skottland, Algarve och Andalusien täcker väsentliga delar av de två stora hallarna i Portaventura Convention Center. I ett rum bredvid dessa finns Sverige representerat på en bråkdel av ytan – genom researrangören Nordic Travel, som arbetar med paketresor till svenska golfdestinationer.

Den blygsamma närvaron står nästan i direkt relation till antalet internationella besökare som tar klubborna med sig till det avlånga landet i norr.  Enligt branschstatistiken uppgår golfturismen till Sverige till cirka tre procent av strömmarna på den totala Europeiska marknaden.

Men Sverige genererar ändå stor uppmärksamhet på branschmässan för golfreseindustrin. Under torsdagskvällen utnämns just vårt avlånga land till 2014 års oupptäckta golfresedestination.

Bakom priset står organisationen The International Association of Golf Tour Operators (IAGTO). Men själva utnämningen baseras helt på en omröstning bland 150 journalister i sammanslutningen The International Golf Travel Writers Association, där vissa av medlemmarna under de senaste åren besökt Sverige och anläggningar som Falsterbo, PGA National, Bokskogen och Bro Hof.   

Patric Lindström från Visit Sweden, Sveriges nationella turistråd, har flugit ned till Costa Daurada för ta emot priset och hålla tacktal under middagen.

– Jag tror att det här öppnar upp intresset och kännedomen om Sverige som golfdestination. För de enskilda anläggningarna och industrin omkring – som hotell – är detta fantastiskt bra, säger Patric Lindström.

Vad behöver utvecklas ytterligare för att Sveriges andel av den europeiska marknaden ska öka?
– Jag tror framförallt att vi behöver titta lite på hur man jobbar med paketeringen , när man ska boka bana och boende ihop. Jag tror också vi behöver se över hur vi marknadsför oss utomlands.

En som delvis jobbar med dessa frågor är Per Svensson, projektledare för golfturism på Svenska Golfförbundet. För honom är International Golf Travel Market en viktig plattform i den ständigt pågående missionen om Sverige som golfdestination på uppåtgående.  

– Det vore rimligt att om några år öka andelen till fyra till fem procent av strömmarna på den europeiska marknaden. Vi jobbar hårdast mot Norge och Danmark, som fortfarande är den del som har potential att öka mest.

– I och med den här utmärkelsen får vi börja titta på fler marknader. Främst Norra Tyskland tror jag att vi kan locka fler besökare ifrån, säger Per Svensson. 

Mer från samma ämne

Läs också

Leva

Proffset satsar på resebranschen

Han har spelat golf i 60 länder och får användning av sin rika erfarenhet i sitt nya jobb. Nu ska Peter Gustavsson sälja golfresor.

Leva

Här är Sveriges Pinehurst

På onsdagen invigdes Sveriges svar på Pinehurst – Ekerums upprustade Långe Jan. Här får både golfstrategen och naturälskaren valuta för pengarna.

Leva

Testa nytt i midsommar

Sugen på en annorlunda midsommar? Packa då både bag och skidor och res till Funäsdalen. Där arrangeras en spännande dubbeltävling.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.