Boka resa
Här hittar du en rad svenska golfpaket – boka direkt online
Sverige är ett ganska okänt golfland för utländska turister och därmed i stort behov av att marknadsföras. Det sker främst i samband med de stora rese- och turistmässorna världen över. Nu är det dags för TUR 2011 i Göteborg, där golfen är representerad av flera olika aktörer. Det finns dock ingen samordnad front för hela Golfsverige.
Samarbetsorganisation i Stockholm
En av aktörerna på mässan är Golfdestination Stockholm, en samarbetsorganisation mellan 20 klubbar för gemensam marknadsföring. Klubbar i Skåne och på Gotland har satsat på liknande strategier för att locka nya besökare, men någon central samordnad svensk satsning finns inte.
Länder som Portugal, England, Skottland och Irland satsar på att locka utländska golfturister till sig. Deras årliga ”workshops” runt om i de europeiska storstäderna med presentation av lockande alternativ till resor, golfspel och andra upplevelser är sen många år en bärande del i den offensiva turistnäringen.
– Tyvärr har vi inte nått dithän att vara känt som ett fint golfland, säger Margaretha Alfthan, Stockholm Visitors board. Det är förstås synd med tanke på alla fina anläggningar som finns och som skulle kunna attrahera många av utlandsgästerna. Bara i Stockholm kunde vi förra året registrera exempelvis 10 miljoner kommersiella gästnätter.
Nödvändigt visa upp sig
Att göra sig hörd och synas som golfland är inte gjort i en handvändning. Internationella mässor kostar, i arbetsinsatser och pengar. Det är kort sagt dyrt, men i det längre perspektivet nödvändigt enligt Susanne Graf, vd för Graf Travel och samordare för de 20 klubbarna som på olika sätt nu marknadsförs inom Golfdestination Stockholm.
– Ta bara det stora intresset från finskt håll. Det är oerhört viktigt, en ny stor marknad. Det är väsentligt att hela tiden nå nya målgrupper och samtidigt kunna erbjuda god service, klass på anläggningarna, säger Susanne Graf.
– Det finns en uppenbar nyfikenhet på oss i omvärlden och då gäller det att leva upp till alla högt ställda förväntningar. En samordnat svensk satsning kommer kanske, frågan är hur och när?