Klubbchefer, anställda, ideella ledare och nyfikna besökare samlades under tisdagen i Malmö för att diskutera en av de viktigaste frågorna inom dagens golf. Närmare 130 personer deltog i de seminarier som anordnades av Svenska Golfförbundet för att diskutera hur Sveriges klubbar bäst ska lyckas rekrytera och behålla medlemmar. Ett tema som enligt SGF:s generalsekreterare, Gunnar Håkansson, varit efterfrågat av landets golfklubbar.
– Vi försöker alltid att utgå ifrån efterfrågan och just detta ämne vet vi har varit i toppen på klubbarnas önskelistor. Det är därför som vi har utgått ifrån det och byggt upp vår turné kring det. Vi går in med det här temat för att resa frågan. Det här är något som vill vill bli bättre på och då måste vi jobba med det.
Medlemsbortfall har gett orsak till huvudbry för landets klubbar i ett flertal år. För att lösa problemet, berättar Håkansson, diskuterar man frågan från främst två synvinklar.
– Vi pratar dels om ett ”humant” perspektiv, fortsätter Håkansson, det vill säga hur man får människor att trivas och stanna kvar, och hur man kan få juniorer att fastna för golfen. Men vi pratar även om ”hårda värden”, det kan handla om hur man lockar medlemmar och gäster med smartare prissättning och därmed öka sina intäkter.
– Det man kan säga efter den första dagen i Skåne är att det var en väldigt optimistisk stämning. Det var högt i tak och bra diskussioner. I hög grad var besökarna anställda på klubbar men det kom även en del ideella ledare som ville tala om frågan.
Med ett utökat antal orter från fjolårets populära turné hoppas SGF nu slå nytt besöksrekord. Från januari till april besöker man i år 16 orter runt om i landet, och Gunnar Håkansson är optimistiskt till fortsatt välbesökta seminarier.
– Jag tror att vi kommer slå besöksrekordet. Det var fullsatt i Malmö och det ser ut att bli fullsatt även i Kristianstad, runt 85 personer.