Se slaget här
Via länken nedan kan du se Tiger Woods slag på det 15:e hålet. Klicka på highlights från rond två och spola fram till 02.30.
Efter att ha spelat fram sitt andraslag till 87 yards från flaggan på det 15:e hålet under fredagens rond slog Tiger Woods en wedge som träffade flaggan och spann tillbaka ner i vattenhindret framför green.
– Om det konstateras att han har brutit mot regeln om vattenhinder, 26-1, så har han ju ett pliktslag för att ha slagit i vattnet och sen bryter han mot regeln när han tar lättnaden, vilket innebär att han har spelat från fel plats och då ska han plikta för det. De två pliktslagen finns inte med i scorekortet och den faktiska diskningen blir då för att ha signerat ett scorekort med fel score, säger Thomas Waldenstedt, domare på European Tour.
Woods själv sa så här om situationen i en tv-intervju efteråt.
– Jag gick ner till dropzonen, som inte var något bra ställe (att slå ifrån), eftersom det var in i grainen och lite blött. Lerigt och inget bra ställe att droppa. Så jag gick tillbaka till där jag spelade bollen från, men gick ytterligare två yards längre bak och försökte plocka bort två yards från slaget.
Woods slog upp en wedge till en dryg meter och sänkte putten för bogey, vilket han också skrev ner i det scorekort han senare signerade för totalt 71 slag.
Var det en felaktig signering?
På lördagsmorgonen hade arrangörerna ett krismöte på Augusta National och strax före klockan 10 kom beskedet att Tiger Woods får två slags plikt men diskvalificeras i-n-t-e utan får spela vidare i Masters.
– Efter tv-intervjun med Tiger hade vi ett samtal med honom i morse och efteråt konstaterade vi att han hade brutit mot regel 26 och fick därför två slags plikt. Vi avstod från straffa honom med diskvalifikation enligt regel 33 eftersom vi hade gått igenom situationen och fattat ett initialt beslut redan innan Tiger hade spelat färdigt ronden, säger Fred Riley, ordförande i tävlingskommittén., säger Fred Riley, ordförande i tävlingskommittén.
Beskedet att Tiger Woods får spela vidare kommenteras flitigt i presscentret. En av dem som tycker till är Ron Sirak, en av USA:s mest ansedda golfjournalister:
– Det här är ungefär som att erkänna att man har använt dopingpreparatet rådjurshorns-spray och så händer ingenting.
I Golf Channel så finns det bara ett ämne som diskuteras just nu. Brad Faxon säger så här:
– Det ser bättre ut om Tiger Woods själv väljer att dra sig ur tävlingen – än om han vinner Masters på söndag.
Tiger starttid kommer inte att ändras. Han slår ut 13.45 (19.45 svensk tid) som planerat.
Woods är nu delad 19:e med 143 (-1) och fem slag från täten.