SVT har sänt den svenska Europatourtävlingen flera gånger genom åren men i år blev det riktig jackpot. Under söndagens sex timmar långa sändning hade SVT en snittsiffra på 345 000 tittare. Ju närmare dramats upplösning sändningen kom desto fler hittade till tv-soffan.
– Vi hade ungefär 600 000 tittare de sista två timmarna. Det är fantastiska siffror med tanke på att det är sommar och folk är på semester. Dessutom är det dagtid då man kanske gör annat. Samtidigt får man vara ödmjuk nog att förstå att det dåliga vädret kan ha bidragit, säger SVT-sportens redaktionschef Kjell Andersson till Svensk Golf.
Han medger att hela tillställningen hade en perfekt dramaturgi, med spänning in i det sista och en svensk segrare på svensk hemmaplan. Dessutom tror han att det starka startfältet kan ha bidragit till de högre tittarsiffrorna. Bolaget storsatsade inför Masters – en tävling de kommer att sända ytterligare minst två år. Det bjöds på direktsänt golfmagasin från spelarhotellet inne i Stockholm, och det föll väl ut.
– Vi visste inte hur det skulle bli att flytta in i receptionen på Anglais, med allt liv som var där. Men det föll väl ut och det var kul att ha tillgång till spelarna. Det är intressant att visa att de kommer från banan, tar en dusch och äter och sen är det dags att tänka på morgondagens spel. Många kanske tror att de lever lyxliv därute på touren, säger Andersson.
Även om ingenting är beslutat lutar det åt att magasinet återkommer nästa år.
– Nu ska vi titta på vad vi kan bygga vidare på, vad som fungerade och vad som kan bli bättre.