Ni kanske är nyfikna på om det fanns några svenska företag representerade på den mäktiga PGA Merchandise Show i Orlando och visst gör det det. Framförallt är det den svenska modeindustrin som står sig starkt.
Daily Sports har deltagit på Orlando-mässan i flera år nu och hade 2015 sällskap av Galvin Green, Oscar Jacobson och J Lindeberg (som visserligen inte längre är svenskägt). Med sin storlek, med över 40 000 besökare, och position som golfbranschens viktigaste mässa är januariveckan i Orlando central om man vill vara en spelare på den internationella golfscenen.

Freddie Jacobson må ha varit i den kaliforniska öknen och svingat, men hans distributionsbolag, som tar hand om Oscar Jacobson i USA, hade fullt upp i mässhallarna i Orlando förra veckan.
– För oss är det givet. Vi jobbar ju med en amerikansk distributör sedan flera år och de lägger ju många orders under mässan, säger Ulrika Skoghag, vd och delägare i Daily Sports.
– Men det är också här man träffar alla i branschen och kan se vad andra varumärken gör. Det är ju inte så att man går runt och snor idéer, men man vore ju dum om man inte tittar på hur andra jobbar. Fast jag har märkt i år att fler har stängda montrar och de är inte jättesugna på att släppa in mig, säger hon och skrattar.
Men att mässan är en värdefull plats att synas och knyta kontakter är hon helt övertygad om. Precis innan vi träffas har hon haft ett möte med den asiatiska leverantör som tillverkar handdukar, handskar och ett par andra accessoarer för Dailys räkning – en kontakt hon knöt just på PGA Merchandise Show för ett par år sedan.

Ulrika Skoghag framför Daily Sports monter, där det var full aktivitet under mässdagarna.
Sett till omsättning är Galvin Green det största svenska golfmodeföretaget, de omsatte cirka 165 miljoner kronor i fjol, men i år var första gången de ställde ut på PGA Merchandise Show.
– Det här är premiär för oss. Jag har varit här i 16 år och gått runt, men nu ställer vi ut och det är fantastiskt, säger Christian Nilsson, vd.
Galvin Green är sedan länge en stor aktör på den brittiska marknaden, men det var först för två år sedan de tog steget in på den amerikanska marknaden.
– I mars 2013 anställde vi en säljchef här i USA så han sålde in första kollektionen inför 2014 och nu är vi i full gång. Vi har 90 kunder i USA och det är vi nöjda med. Det är väldigt många som har sett och hört om oss, kanske även köpt plagg när de varit i Europa och det är givetvis en fördel att många tränare och butiksinnehavare vet vilka vi är, sen är nästa steg att konsumenterna ska känna till oss bättre, men det jobbar vi på, säger Nilsson.

Christian Nilsson, vd, och Nicholai Stein, brand manager, var nöjda med Galvin Greens första Orlando-mässa som utställare.
Inför årets mässa hade bland andra Galvin Green och Daily Sports diskuterat möjligheten att ha en svensk avdelning, där de svenska varumärkena hade sina montrar tillsammans och gemensamt marknadsförde det svenska. Nu hann det inte sättas på plats till årets upplaga av PGA Merchandise Show, men diskussioner lär fortsätta föras inför framtiden.
– Jag tror att den svenska anknytningen hjälper mer i USA än någon annanstans. Det känns som att de är väldigt ”pro” Sverige och känner och gillar andra stora svenska varumärken som IKEA, Volvo, H&M, säger Nicholai Stein, brand manager på Galvin Green.
För alla som är nyfikna på det svenska golfmodeundret så kan Bloggen tipsa om den här artikeln från Golf & Affärer nr 4/2014 och den här i Svensk Golf nr 10/2013.