BMW Masters
Datum: 24-27 oktober
Bana: Lake Malaren, Shanghai, Kina
Titelförsvarare: Peter Hanson, Sverige
Segercheck: 851 346 euro
Texter:
Rond tre:
Rond två:
Rond ett:
Tevetider, Viasat Golf:
Fredag: 6.30 – 10.30
Lördag: 6.30 – 10.30
Söndag: 6.30 – 10.30
Sista dagen på Lake Malaren blev den lugnaste och mest lättscorade. Francesco Molinari gick åtta under och höll på att vinna. Henrik Stenson gick sju under och avancerade, men dagens största mover var Peter Hanson som gick nio under trots två bogeys. Han slutade delad åtta och tog sig in bland de 60 på plats 57 i Race to Dubai.
– Riktigt skönt att avsluta så här bra och det känns som att jag kan svinga mer som före skadan igen, sa Hanson.
Annars såg det lite tungt ut för Hanson första dagen. Visserligen i svåra förhållanden gick han då på 79 slag. Skillnaden mot sista två dagarna var ändå stor.
– Det var ju halv storm och svårt men första två dagarna kändes lite risiga. Jag började slå bollen bra i lördags och sedan har det känts okej och lite som innan skadan med lite flackare axelvridning.
Har du inga känningar av ryggskadan?
– Jo, jag får en slags trötthet nere i ländryggen och jag fick någon slags låsning lite högre upp. Men det är mycket bättre och det är väl ryggen som får avgöra lite hur mycket jag spelar framöver.
Klart är att han spelar HSBC Champions, WGC-tävlingen som också går i Shanghai nästa vecka, och att han inte spelar i Turkiet veckan därpå.
– Men om jag kommer med i finalen i Dubai och ryggen känns bra så blir det förmodligen spel, säger Hanson.
Spanjoren Fernandez-Castano vann alltså och avancerade upp på en fjärdeplats på Race to Dubai. Han höll på att strula till det på slutet men lyckades till sist peta in en halvmetersputt för dubbelbogey på sista hålet och seger med ett.
Han sänkte en chip för birdie på svåra17:e och i slutänden kändes den birdien avgörande.
Svenske Henrik Stenson blev delad 31:a (72-74-79-65). Han leder fortfarande Race to Dubai och drygade dessutom ut ledningen lite mot tvåan Graeme McDowell.
Alex Norén blev delad 53:a (74-76-75-69).