Läs också
Skandia har sponsrat golfen på olika sätt i över 15 år. Under dessa år har företaget pumpat in ungefär 200 miljoner kronor, dels som sponsorer av damtävlingen Scandinavian TPC, herrtävlingen Scandinavian Masters i olika omgångar (även under SEO-tiden), samt genom olika sponsorskap av PGA och SGF, och sedan 2006 också som totalsponsor av juniorgolfen i Sverige.
Nyligen skrev företaget under ett helt nytt avtal med Svenska Golfförbundet. Satsningen på juniorgolfen fortsätter.
– Det är jättekul att vi är klara med ett nytt avtal. Vi ser ju oss snarare som en samarbetspartner än en ren sponsor som pytsar in pengar till förbundet att använda efter eget huvud, säger sponsorchefen Niklas Birgetz.

Niklas Birgetz är nöjd med det nya avtalet med SGF.
Minst 5 000 nya juniorer
I den nya formen har Skandia ställt högre krav på förbundet. Bakgrunden är den dystra medlemsutvecklingen på juniorsidan, och deltagande på juniortävlingarna har följt med i nedgången. Men nu vill Skandia se ändring på detta. Det nya avtalet löper över 2011 och 2012, och under avtalsperioden vill Skandia att förbundet rekryterar minst 5 000 nya juniorer per år.
– Förbundet satsar ju nya pengar och pengar från Idrottslyftet för att rekrytera nya ungdomar till golfen, och det är ett steg på vägen.
Anpassa sig efter ungdomarna
Enligt Birgetz är det nu hög tid att tänka nytt, att i stället försöka se vad ungdomarna vill ha och hur golfen kan anpassa sig till deras önskemål. Han är en av flera som är ute på SGF:s styrelseseminarier, där juniorfrågan är en punkt på agendan, och har själv framfört att klubben bör ha verksamhet året runt för att locka ungdomar. Klubben måste leva även när det inte spelas golf, anser han.
Anledningen till att Skandia valde att satsa på golfen en gång i tiden var att idrotten passade deras filosofi perfekt.
– Golfen är en bra idrott. Den bygger på etik och moral eftersom man är sin egen domare. Den är generationsöverskridande, eftersom det är den enda sporten man kan tävla mot mormor och morfar. Det går ju inte så bra i fotboll eller hockey, säger Birgetz.
– Dessutom är den social, man pratar med varandra under fyra timmar. Och så har vi såklart friskvårdsdelen, att vara ute och röra på sig under så många timmar är väldigt viktigt för ett försäkringsbolag.
Perfekt för affärsrelationer
Dessutom är golfen enligt Birgetz ett perfekt sätt att skapa affärsrelationer genom kundevent, eftersom golfen är en idrott som Skandias kunder rankar extra högt. Hur framtiden ser ut återstår att se. Det finns många intressanta idrotter som konkurrerar om pengarna. Basket är en idrott han nämner.
– Här finns det intressanta integrations- och jämställdhetsprojekt man kan göra. Vi har haft den diskussionen med golfförbundet, hur vi kan öka integrationen i golfen. Hur får man in invandrarungdomarna i sporten? Det är en viktig diskussion.
Enligt Birgetz är golfens problem snarare tillgängligheten. Det är svårt för barn och ungdomar att ta sig till banan om de inte har föräldrar som skjutsar. Här har både fotboll, basket och innebandy en fördel, eftersom hallarna ligger mer i närheten av bostadsområden och gör det enklare för barnen att prova på.
– Visst kan lokala Skandiakontor sponsra lokala lag i andra idrotter, men centralt har vi gjort ett val. Golfen passar oss bra och det är jättekul att vi fortsätter samarbetet med golfförbundet.