Hoppa till innehåll

Solheim Cup en lysande affär

Solheim Cup 2011 i Irland blev en lysande affär. Enligt en färsk undersökning genererade lagmatchen, som avgjordes på Killeen Castle i County Meath, en vinst på 37 miljoner euro.

Jörgen Ohlson

Det är en analys gjord av Repucom International som fått irländarna att sträcka på sig lite extra. Enligt rapporten gav Solheim Cup en direkt vinst på 23 miljoner euro till grevskapet Meath. Dessutom beräknas marknadsvärdet av internationella tv-sändningar, tidnings- och nätartiklar till ytterligare 14 miljoner euro.

Leo Varadkar är minister för transport, turism och sport i Irland. Han välkomnar de färska siffrorna.

– Det är med stor glädje jag noterar att Solheim Cup gav ett sådant resultat för Irland i allmänhet och Meath i synnerhet. Lika glädjande var att våra besökare var nöjda. 96 procent av åskådarna kom från andra länder och av dessa var 90 procent nöjda med det mottagande de fick i Irland, säger Varadkar i ett uttalande.

Tävlingen på Killeen Castle sågs på plats av 85 000 åskådare. Dessa tillbringade i genomsnitt fyra dagar i Irland.

7,6 miljoner människor  följde enligt undersökningen Solheim Cup via tv, en ökning med hela 87 procent jämfört med Solheim Cup 2007 (i Halmstad). Det skrevs 2 361 artiklar i tryckt media och 6 115 på nätet.

Mer från samma ämne

Läs också

Följa

Slutspel – då steppar Discovery+ upp

Eget team på plats. Större tv-studio. Fokus på Alex Norén.

Följa

Golf på TV: Sändningstider för veckans tävlingar

Varje vecka uppdaterar vi tablåerna så att du vet när du ska sätta dig i soffan och njuta av världens bästa golf på TV.

Följa

Ringenäs GK vann JSM för klubblag

Halmstadklubben tog sitt första JSM-guld efter en stark laginsats.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.