Hoppa till innehåll

Sociala medier intar LPGA Tour

När LPGA-tävlingen CME Group Titleholders går av stapeln i veckan är åskådarna mer involverade än någonsin. Med hjälp av sociala medier har man bland annat kunnat rösta fram vilka tre spelare som ska paras ihop under torsdagen.

Marcus Lindgren

Fakta

Spelas: 15:e – 18:e november

Spelplats: The TwinEagles Club, Florida

Tv-tider: Viasat Golf, 20:e november
20:00 (sammandrag)

Den ultimata åskådarupplevelsen – så beskriver Golf Channel sin satsning på säsongens avslutande LPGA-tävling. Med hjälp av Twitter har det på förhand varit möjligt att rösta fram de spelare som man vill se spela i en speciell ”åskådarboll” under torsdagen. När väl tävlingen dragit igång finns det möjligheter för fansen att interagera med spelare och experter via Twitter, ställa frågor och rösta fram sin favoritspelare. 



Med applikationen Foursquare hoppas arrangörerna uppmuntra publiken att ta sig runt hela banan genom att låta dem ”checka in” på olika platser och därmed ha chans att vinna priser. Under veckan kan man även vinna pris för bästa bild tagen med Instagram och hamna på LPGA:s Facebooksida.

På Viasat ser man positivt på det nya greppet inom LPGA Tour.

– Generellt sett så tycker jag att det är kul att man testar lite nya saker inom golfen eftersom att just dessa sändningar vanligtvis är ganska konservativt producerade, säger Erik Westberg, sportchef på Viasat. Men jag tycker att LPGA Tour håller så pass hög klass att det egentligen inte behövs några sådana här nya grepp för att öka intresset.



”Hoppas vinna tittare”
Svenska spelaren Karin Sjödin, som själv ställer upp i tävlingen, är även hon positiv till nya idéer inom touren. Men påpekar att det fortfarande finns en del att slipa på.

– Vanligtvis har ju Tv mycket att göra med vilka som får spela i ”Tv-bollarna” och då gissar ju de vilka tittarna vill se, berättar Sjödin. Den här gången fick tittarna själva rösta vilket jag inte har något emot. Problemet var, i mitt tycke, att man var tvungen att ha Twitter för att rösta. De flesta som ser på dam-golf på Tv är äldre och använder sig antagligen inte av sociala medier. Men det är sällan nya idéer blir perfekta första gången de testas.

– LPGA jobbar mycket på att spelarna skall vara ”approachable” och ”fan friendly”, fortsätter Sjödin. PGA-killarna är ju grymma på golf, men lever ett liv inte många kan föreställa sig och anses allmänt vara ointresserade av sina fans och publiken. Vi hoppas därför att vi kan vinna tittare och fans genom att ge publiken, både personligen och via sociala medier, en bättre och mer personlig upplevelse.

På topp inför finalen

Mer från samma ämne

Läs också

Följa

Slutspel – då steppar Discovery+ upp

Eget team på plats. Större tv-studio. Fokus på Alex Norén.

Följa

Golf på TV: Sändningstider för veckans tävlingar

Varje vecka uppdaterar vi tablåerna så att du vet när du ska sätta dig i soffan och njuta av världens bästa golf på TV.

Följa

Ringenäs GK vann JSM för klubblag

Halmstadklubben tog sitt första JSM-guld efter en stark laginsats.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.