Läs också
Olympiagolfen ska bli golfens vasalopp – deltagarna kan vinna resor till Rio
Annikas tävling kommer till Sverige – Europas bästa flickor gör upp
Företaget Skandia har sponsrat golf i olika former under många år, men det var 2005 som den stora juniorsatsningen såg dagens ljus. Det nya samarbetsavtalet mellan företaget och Svenska Golfförbundet innebar att bolaget blev huvudsponsor för juniorgolfen i Sverige, och detta avtal förlängdes i omgångar till och med 2012.
Blir huvudsponsor
Nu utökas samarbetet ytterligare i och med ett nytt avtal, värt 22 miljoner kronor över tre år, och option på ytterligare två. Skandia fortsätter satsningen på juniorgolfen, men går även in som huvudsponsor av de två nyheterna Olympiagolfen samt Annika Sörenstams internationella flicktävling Annika Invitational Europe.
– För oss är det viktigt med långsiktighet, och där passar juniorgolfen bra in i vår filosofi. Dessutom är golfen en bra sport som står för många positiva saker. Dels är man sin egen domare, dels förknippar man inte golf med våld och droger. Men sedan är det nya avtalet bra rent affärsmässigt för oss, med Olympiagolfen som blir en mycket bra plattform för kundevent och liknande, säger Sven Ljungberg , kommunikationschef på Skandia till Svensk Golf.
Har halverat sponsringen
Under de senaste fem-tio åren har Skandia dragit ned kraftigt på utgifterna och i det närmaste halverat summan de lägger på sponsring. Detta påverkar dock inte investeringarna i golfen, som företaget fortfarande prioriterar högt.
– Vi vill bygga långsiktighet med stora affärer i stället för att sponsra lite överallt. Så man kan säga att vi i det här fallet har lagt alla ägg i samma korg. Men vi tycker att det är välplacerade ägg, säger Ljungberg.
”Betyder mycket”
Även på Svenska Golfförbundet firas det såklart sedan avtalet skrivits på. Affärschefen Mikael Åbom är mycket nöjd med helhetslösningen kring både juniorgolfen, Annika Sörenstams nya tävling – och inte minst Olympiagolfen.
– Det här betyder väldigt mycket för golfen, och det visar att Golfförbundet har ett intressant varumärke och en intressant arena. Satsningen på juniorgolfen är ju en satsning på den framtida eliten men är även ett samhällsansvar, säger Åbom.