När Ladies European Tour i december 2011 släppte sitt tävlingsschema för 2012 fanns Helsingborg Open med i listan. Speldatum 6-9 september. Tävlingen skulle ha spelats på Vasatorp den här veckan.
Men så blir det inte.
I februari meddelade Svenska Golfförbundet att de inte lyckats lösa finansieringsfrågan, och därför lades tävlingen på is med sikte på 2013 i stället.
Enligt förbundets affärschef Mikael Åbom är läget tufft, när det gäller att hitta sponsorpengar för idrotten rent generellt.
– Läget är inte lättare i dag än för ett år sedan. Vi har haft många intressanta möten med företag, och det är ingen tvekan om att det finns ett intresse för golfen. Men marknaden är extremt svår, säger han.
Enligt hans tidsplan har nu förbundet på sig till slutet av oktober att hitta en lösning. Då vill Ladies European Tour ha pusselbitarna på plats för att bygga schemat inför nästa år. Det är mycket nytt på gång då, med Evian Masters som en femte major och byten av speldatum på stora tävlingar.
Hur bedömer du chanserna att lyckas?
– Vi har fått bra respons från flera företag, så det känns positivt.
Det finns två olika lösningar, antingen flera företag som går in och delar på sponsorkakan, eller en titelsponsor som tar den största delen. Åbom önskar sig självklart en långsiktig lösning med en titelsponsor som skriver på för flera år.
– Om man ska bygga ett event är det viktigt att kunna jobba långsiktigt. Vi vet att LET är väldigt välvilligt inställda till Sverige, och hoppas på att det blir en tävling nästa år. Helsingborgs stad är väldigt engagerad liksom Vasatorp.
Sedan 2011 har förbundets affärssida fått en miljon per år i extra satsning för att kunna anställa en projektledare för förberedelserna. Det beslutade förbundsmötet 2010. Enligt Åbom krävs det mycket jobb för att hitta en finansieringslösning för en tävling med många miljoner i omsättning.
Om ni inte lyckas få till tävlingen 2013, siktar ni på 2014 då?
– Skulle det komma ett starkt intresse från ett företag att köra så är det intressant. Men vi har inga konkreta beslut om 2014.
Nu jobbar affärsteamet vidare för att hitta en bra lösning. Om en dryg månad vill touren ha ett besked.