Kevin Na spelade hem JT Shriners Hospitals for Children Open på söndagen med två slags marginal. Det var amerikanens första seger på PGA-touren, men redan under lördagen vållade en incident på tee stor diskussion.
Na gör några provsvingar, tar stansen, får siktet godkänt av caddien och påbörjar sin sving. Men när han ska träffa bollen ser det ut som att han missar den helt, svingar i stället över bollen och börjar om. Detta drog igång diskussionerna om huruvida det var en miss eller ej. Själv svarade han på presskonferensen efteråt att han medvetet avbröt svingen, eftersom den inte kändes rätt.
– Övergången kändes inte bra så jag försökte stoppa, men det är såklart omöjligt att stoppa. Enda sättet är att komma upp och gå över bollen, förklarar han.
Han har gjort så flera gånger förut, och har dubbelkollat med domarna under tävlingarna för att försäkra sig om att det är okej.
– Jag sa till domarna ”jag gör såhär hela tiden, så jag vill bara säga till i förväg”. Och de sa att de inte var någon stor sak, så länge jag inte träffar så spelar det ingen roll.
Göran Hermes, regelexpert på Svenska Golfförbundet, ger Na rätt i sak, men menar samtidigt att det kan vara svårt att avgöra om avsikten var att träffa bollen eller inte.
Han pekar på formuleringen i golfens decisionsamling angående regel 14: Slag. Här står tydligt att om spelaren under nedsvingen ångrar sig och ändrar rörelsen för att undvika att träffa bollen så ska detta inte räknas som ett slag.
– Ett slag är ju en framåtriktad rörelse med avsikt att förflytta bollen, men det är ju alltid svårt att veta avsikten. Det vet man ju bara själv, säger han och pekar på ett tillägg i decisionsamlingen: om det råder minsta tvekan om spelarens avsikt, ska reglerna döma mot spelaren.
Fotnot: Det filmklipp som låg uppe under måndagen är borttaget och därför visar vi nu ett annat, som är något kortare och inte lika detaljerat.