Hans meritlista är lång som en par 5:a. Två gånger har han blivit utsedd till Årets Golfare. Nu tar han över vd-posten för Nordea Tour. Mikael Sorling har rivstartat och skapat en ledningsgrupp som redan nu presenteratr en rad nyheter inför nästa säsong.
– Klubbarna är den viktigaste länken i Nordea Tour. Vi ska jobba för att stärka deras kommersiella möjligheter och rättigheter, säger Mikael som hoppas få till stånd en svensk tävling på Challenge Tour redan nästa år.
– Vi jobbar intensivt med den frågan. Den har mycket hög prio. Det är viktigt för spelarnas utveckling att vi har en CT-tävling.
– På damsidan har vi fem tävlingar på LETAS (undertour till Europatouren). Nu måste vi få till stånd en herrtävling på CT.
Men då gäller det att hitta en sponsor som är villig att ställa upp med en hygglig slant. En tävling på Challenge Touren ”kostar” någonstans mellan två-tre miljoner kronor.
– Men eftersom det är en högprioriterad fråga har såväl, SGF, SGT (Svenska Golftourerna) och PGA beslutat att bidra ekonomiskt. Alla vill ju verkligen ha en CT-tävling, fortsätter Mikael, som jobbar i en ledningsgrupp med Claes Grönberg och Håkan Stålbro från Svenska Golfförbundet.
Redan nu är det klart att upptakten på Black Mountain spelas även nästa år. Dessutom kommer Nordea Tour att spela en Winter Series i Spanien med två tävlingar för såväl herrar som damer.
– Det blir 108 herrar och 36 damer. Herrarna spelar om 40 000 euro per tävling och damerna om 18 000, fortsätter Mikael, som också lovar en bättre satsning på Minitouren.
– Mintouren kommer att byta namn till Future Series plus ett ännu så länge hemligt sponsornamn. Vi tar helt enkelt ett ordentligt grepp om Minitouren med en planerad kalender, tydlig Order-of- Merit som ger kategori på Nordea Tour. Vi måste fylla på med spelare underifrån. Det är därför vi vill höja statusen på Minitouren.
– Intresset bland spelarna är stort. I dag är det 200 som försöker kvala in till Nordea Tour. De som inte lyckas direkt har chansen att via Future Series ta sig vidare i karriären.
Nordea Tour vilar tungt på sin namnsponsor, Nordea. Men genom att stärka klubbarnas kommersiella möjligheter hoppas Mikael Sorling på ökade prispengar i framtiden.
– Vi märker att det är många klubbar som vill arrangera tävlingar på Nordea Tour. Nu är det upp till oss i ledningsgruppen att hjälpa till och stötta de olika arrangörsklubbarna. Tillsammans kan vi utveckla Nordea Tour till en ännu bättre plantskola.
– Dessutom ska vi inte tacka nej till äldre spelare som kanske vill avsluta sin karriär med en och annan tävling på den svenska touren. Vi ska helt enkelt vara ett alternativ för alla tourspelare, avslutar Mikael Sorling, som har golfmeriter som få. Exempelvis är han en av blott tre som samma år vunnit SM, Skandinaviska Mästerskapet och Swedish Invitational.
Efter spelarkarriären har många tagit tillvara hans tjänster och kunskap. Inte minst PGA Europa, där han bland annat är ordförande i Ryder Cup European Development Trust. Sedan 1997 är Mikael Sorling dessutom vd i svenska PGA.
På frågan hur han hinner med alla uppdrag svarar Mikael:
– Det gäller att vara strukturerad och omge sig med bra medarbetare. Men visst, mitt stora engagemang har nog kostat mig ett par förhållanden…
Genom att PGA och SGF nu samarbetar och SGF ställer upp med sitt tävlingskansli har Nordea Tour stora chanser att utvecklas och ge oss många nya spelare som kan hävda sig på golfens stora arenor.