En av golfens viktigaste framtidsfrågor är att hitta nya förebilder för ungdomar, som gör att de blir intresserade av sporten. Det tycker proffset Per-Ulrik Johansson, som var en av deltagarna i golfbranschens framtidsseminarium, som avslutades på måndagen.
– Golfen behöver en Zlatan eller en Charlotte Kalla. Det behövs förebilder och idoler för att locka ungdomarna till golfen. Dessutom behöver golfen bli bättre på att sälja in sina stjärnor och göra dem synliga i tv och tidningar för att öka synligheten, säger Per-Ulrik till Svensk Golf efter 24-timmarsmötet ute på Bosön.
Gillar initiativet
P-U var en av 57 deltagare i det framtidsseminarium som Golfens Tankesmedja arrangerade under söndagen och måndagen, och han tycker det var ett bra initiativ att samla olika delar golfbranschen under samma tak.
– Det är när man blandar folk från olika dela av branschen som man får fram bra idéer. Jobbar man med samma sak har man samma referensramar, säger han.
Golfens Tankesmedja startades av klubbcheferna Jochum Söderström (Lidingö), Anna Öqvist (Kallfors), Pelle Sättare (Troxhammar) och Stefan Andorff (Kungliga Drottningholm). Efter ett framtidsmöte mellan klubbchefer tidigt under 2010 kom gruppen fram till att fler borde vara med och diskutera de utmaningar golfen står inför. Därför bjöd de in en lång rad aktörer inom golfens olika organisationer till mötet på Bosön.
– Tanken var att skapa positiv energi för att utveckla svensk golf in i framtiden, oavsett vad man jobbar med. Vi vill att alla ska se potentialen i golfen, och det blev fantastiskt kul, säger Lidingös Jochum Söderström.
”Måste bli mer olika”
Enligt honom är golfens olika aktörer fortfarande bundna till sina respektive organisationer, vilket gör att det tar lång tid att ändra strukturer inom golfen. Men i takt med att omvärlden förändras måste golfen hänga med.
– Det är viktigt att vi kan ställa om och släppa fram kreativiteten genom att inte vara låsta till våra gamla roller, säger Söderström som en förklaring till varför de tog initiativet till mötet.
– Vi måste bli mer olika i framtiden. Klubbarna är för lika och i framtiden måste vi erbjuda fler produkter. Det är viktigt att klubben skaffar sig en egen identitet.
Vid diskussionerna under seminariet var en allmän åsikt att klubbarna måste bli bättre på att utnyttja anläggningarna. Hitta fler aktiviteter, erbjuda nya spännande spelformer och så vidare.
– Men motorn måste alltid vara idrotten golf. Det är spelet som ska vara i fokus, men från att tidigare ha bestämt vad kunden skulle få, är det nu vi som måste lyssna på vad kunden vill ha. Det är golfaren som väljer hur han eller hon vill spela, och då måste vi kunna erbjuda golfarna vad de vill ha, säger han.
Tror du golfen kommer att växa på nytt i Sverige, som den gjorde tidigare?
– Vår uppgift är att anpassa oss efter kundernas behov och önskemål och ge golfarna bättre service. Om det sedan betyder att fler blir medlemmar i klubbar är det såklart positivt, men det är inte huvudsaken. Huvudsaken är att de vill spela så mycket golf som möjligt, säger Jochum Söderström.
Jochum Söderström pekar på den dryga halvmiljon svenskar som enligt statistiken spelar golf, men inte gör det som medlemmar i en svensk golfklubb, utan väljer pay & play. Det är en klar tillgång för Golfsverige, menar han.
Nu ska deltagarna på framtidsseminariet få svara på en enkät om hur de upplevde det nya upplägget med branschöverskridande seminarium, och vad de tyckte om mötet. Utifrån svaren kommer Golfsverige sedan att jobba vidare för att rusta sig för utmaningarna som väntar runt hörnet.