Hoppa till innehåll

Så ska golfarna få vad de vill ha

För att bedriva en bra verksamhet måste man känna sig egen bransch. Därför packar golfförbundet väskan med färska undersökningar och ger sig ut i Sverige för att diskutera med klubbarna.- Vi ska gemensamt forma det nya Golfsverige, säger SGF-basen Gunnar Håkansson.

Karin Klarström

Läs mer

Mer info om projektet Det nya Golfsverigeklicka här.

Förbundets turnéplan

Framtidsanalytikern Trond Troedsson deltar under de tio seminariedagarna, och ger sin bild av vilka utmaningar som väntar.

Här är hela schemat för förbundets seminarier:

Östersund 1 februari
Falun 3 februari
Borås 8 februari
Växjö 9 februari
Lund 10 februari
Stockholm 15 februari
Linköping 16 februari
Karlstad 17 februari
Luleå 22 februari
Visby 18 mars

Läs också:Framtidsanalytikern: Krisen bra för golfen

Kunskapen om den egna marknaden har varit eftersatt under många år, det erkänner Svenska Golfförbundets generalsekreterare Gunnar Håkansson utan omsvep. Det fanns inget behov av att analysera branschen eftersom den växte av egen kraft i över hundra år. Men så vände det, och lika plötsligt kom insikten att man egentligen inte visste vem golfaren är, vad hon eller han vill ha och hur denne konsumerar golf.

– Man kan inte bara förlita sig på internationella undersökningar, eftersom det skiljer så mycket mellan olika länder. Vi hade dålig ordning och dålig struktur tidigare, men nu vet vi mycket mer, säger Håkansson.

Under de senaste åren har förbundet låtit genomföra en rad undersökningar, bland annat för att kartlägga vem golfaren är, varför han eller hon spelar golf och hur man spelar. Nyligen lät förbundet också göra en undersökning om varför vissa slutar spela och väljer att gå ur klubben.

Tio olika besök i Golfsverige
Med bättre kunskap om branschen och bättre insikt om vad marknaden vill ha, kan förbundet och klubbar bättre rusta sig för framtiden, och därför drar förbundet nu igång en storsatsning. Med start den 1 februari ger sig en rad medarbetare ut på en resa till tio olika platser i Sverige för att träffa klubbarna och andra verksamma inom golfen.

–   Vi tror inte att man kan förmedla den här kunskapen genom att skicka undersökningar via mejl, utan det bästa är att ses öga mot öga och diskutera idéerna tillsammans.

Hur har jag som vanlig golfare nytta av det här?
–  Ju mer klubbarna vet om marknaden och vad golfaren vill ha, desto bättre kan de anpassa sin verksamhet för att passa kundernas önskemål. Klubbarna måste ju anpassa sig, annars har de inga kunder.

Enligt Gunnar Håkansson är det här ett arbetssätt förbundet kommer att använda sig av mycket mer framöver, att träffa klubbarna och deras representanter.

–    Just den här satsningen kräver mycket tid och resurser, men jag tror vi kan arbeta så här i mindre skala i olika frågor. Det är ett bra sätt att mötas och diskutera gemensamma intressen, säger han.

Berättar om bra verktyg
Första stoppet på resan sker den 1 februari i Östersund, och bland deltagarna finns förutom SGF:s generalsekreterare också chefen för avdelningen Klubb och Anläggning, Håkan Stålbro. Bosse Bengtsson, SGF:s biträdande generalsekreterare samt Eva Bergström, som är teamledare på Golfens IT-systems support. Enligt Bergström kan klubbarna ha stor nytta av att lära sig det egna IT-systemet ordentligt – här finns nämligen en hel del godis att hämta.

–   GIT är ju en otroligt bra källa för information. Klubben kan ta fram alla fakta om sina medlemmar, som åldersstruktur, när de spelar och hur ofta, säger Eva. Vilka dagar och tider lockas golfarna till just vår bana, och vilka är det som kommer? För ett och ett halvt år sedan kom beläggningsstatistiken som en funktion i GIT, och den är väldigt användbar.

Enligt Bergström är det ungefär en femtedel av klubbarna som använder sig av GIT som mer än bara ett tidsbokningssystem via Min Golf. Dessa klubbar har lättare att anpassa sig till svängningarna i beläggning under säsongen.

– Golfsäsongen ser ju inte likadan ut från mars till oktober. När det är högt tryck skulle man kunna ta mer betalt, och sänka priset när det är låg beläggning. Man kan jämföra med resebranschen, när det är hög efterfrågan på hotellrum stiger priset och tvärtom när efterfrågan sjunker, säger hon.

Mer från samma ämne

Läs också

Följa

Slutspel – då steppar Discovery+ upp

Eget team på plats. Större tv-studio. Fokus på Alex Norén.

Följa

Golf på TV: Sändningstider för veckans tävlingar

Varje vecka uppdaterar vi tablåerna så att du vet när du ska sätta dig i soffan och njuta av världens bästa golf på TV.

Följa

Ringenäs GK vann JSM för klubblag

Halmstadklubben tog sitt första JSM-guld efter en stark laginsats.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.