Sponsringsnyheten avslöjades dagen före spelstarten. Mr Simon Sasaki skruvade av skyddet på den svart- och silverfärgade pennan och skrev under det nya kontraktet med touren. Avtalet omfattar 2014 till 2016. Tre år till är alltså företaget titelsponsor av Ricoh Women’s British Open. ”40 år”, väste en av funktionärerna när vice vd:n för Ricoh tryckte pennspetsen mot kontraktet.
På podiet satt representanter från flera golforganisationer och även Ricoh-ambassadören Paula Creamer. Hon anlände sent till Liverpool efter att ha utkämpat det längsta särspelet i LPGA:s historia. Åtta gånger försökte hon och Jiyai Shin avgöra på 18:e hålet i Kingsmill Championship innan de fick sluta för dagen och fortsätta nästa. Då tog Shin kommandot och segern.
– Jag lärde mig en hel del av det och var besviken, men jag spelade inte mot en person, även om det var match, utan mot golfbanan, sa Creamer om förlusten.
Det betydde att hon bara hann med några hål i tisdags men fick chansen att spela hela slingan på onsdagen. Tidigare i somras besökte hon Liverpool här och testspelade banan, vilket hon var nöjd med nu.
– Jag spelade banan två gånger, i shorts och kortärmat, i vind och utan vind. Det var bra att ha sett den.