Förra veckan nåddes vi av beskedet att Cobra Puma inte förlängde sitt sponsoravtal med Ian Poulter, vilket den senare offentliggjorde på Twitter.
I can officially say i am No longer a @cobragolf or @PUMAGolf endorsed player. I will let you know my New endorsement partners very soon.
— Ian Poulter (@IanJamesPoulter) 15 oktober 2014
Bloggens initiala reaktion var förvåning. För med tanke på hur aktiv Poulter är på sociala medier, i tv och hur han ständigt tar plats i den internationella golfdiskussionen oavsett hur han presterar på banan (här har ni ett exempel och här ett annat – antalet topp 50-proffs som ställer upp på sådana saker och dessutom gör det bra är synnerligen lätträknade) så är han ju en klockren reklampelare för vilket varumärke som helst.
Men det kommer förstås med ett pris. Enligt amerikanska Golf Digests lista över de 50 spelare som drar in mest deg anges att Poulter kammade hem 4 miljoner dollar i sponsorintäkter 2013, men undertecknad skulle inte vara förvånad om den siffran är i underkant. Känslan är definitivt att Ian Poulter AB vid sidan av golfbanan är en mer lukrativ verksamhet än Ian Poulter On Course.
Att Cobra Puma nu efter åtta år väljer att inte förlänga avtalet med engelsmannen, som i förhandlingen garanterat argumenterat för ett förhöjt arvode, är kanske inte så förvånande ändå. Om Rickie Fowler varit en saftig investering fram till 2013 så har amerikanens framskjutna majorplaceringar helt säkert löst ut några bonusklausuler och kostat Cobra Puma ytterligare några dollar i år. Fowler är givetvis hur viktig som helst för Cobra Puma och med Lexi Thompson på damsidan samt ett par till 80-talister (Jesper Parnevik undantagen) i stallet så är det förståeligt hur det inte länge fanns utrymme i marknadsföringsbudgeten för en 38-årig britt.
Den stora frågan var förstås vem som skulle ta över uppdraget att fylla Poulters bag med klubbor. Svaret blev: Titleist.
Seriously pleased to announce I will be a full staff @Titleist @FootJoy staff player for 2015 season. So excited. pic.twitter.com/baeNv7NrhL
— Ian Poulter (@IanJamesPoulter) 21 oktober 2014
Inte superförvånande egentligen. TaylorMade/Adidas och Nike gick bort direkt med tanke på att Ian Poulter klär sig i sin egna klädlinje. Även Callaway har på senare tid varit duktigare på att klä upp sina spelare i bolagets egen-loggade kläder, men var så klart en kandidat. Precis som PING, även om undertecknad personligen inte tycker att Poulter andas särskilt mycket PING.
Men tre skäl gör det väldigt naturligt att det blev Titleist.
1. Poulter svingade Titleist-spakar innan han bytte till att fullt ut spela med Cobra Puma-klubbor. Han spelar också med Titleist Pro V1x-boll.
2. Poulter fullkomligen älskade FootJoy-skor, så till den milda grad att garaget (som visserligen är voluminöst nog att rymma en handfull Ferrari-bilar) höll på att svämma över av alla MyJoys-par som fanns där.
3. Titleists stall med spelare som använder deras klubbor är förutom Adam Scott och Jordan Spieth inte direkt proppfullt med profiler. De var i behov av en förstärkning på den fronten.