Det blev fyra tävlingar i rad på Bro Hof Slott GC utanför Stockholm. Sedan bytte Nordea Masters både värdbana och ägare. Detta skedde en tid efter att förre ägaren Björn Örås själv öppnat diskussionen om att låta den svenska Europatourtävlingen rotera mellan olika spelplatser.
Ett scenario som blev verklighet i september när bläcket slutligen torkade på de omfattande avtalens sista rader. På andra sidan förhandlingsbordet satt Thomas Wallén, director på Lagardère Scandinavia. Det franska bolaget äger ATP- och WTA-tennistävlingarna Swedish Open i Båstad samt arrangerar If Stockholm Open.
Nu har de utökat evenemangsportföljen med en golftävling på herrarnas Europatour, som de närmaste två åren spelas på PGA National i Skåne för att sedan 2016 återvända till Bro Hof i Stockholm i deras regi.
– Vi tar över en tävling som har en väldigt stark tradition i Sverige. Vi själva har arbetat med tennisen i Båstad sedan 13 år tillbaka och tror att vi ska föra över några koncept därifrån till golfen. Samtidigt har vi stor respekt för att Nordea Masters är en tävling som är ett av Sveriges största idrottsevenemang, och vi hoppas att kunna utveckla den ännu mer. Vår formel är att försöka få hit ett starkt och intressant startfält som ska ge stort utrymme i media, som i sin tur ska dra stor publik till tävlingen och skapa mervärde åt våra partners, säger Thomas Wallén.
Tittade ni på att driva en golftävling i Sverige redan innan ni hamnade vid förhandlingsbordet med Björn Örås?
– Nej. Vi ägs av Lagardère, ett franskt bolag. Vi har levererat bra siffror under de här åren sedan 2007 då de köpte oss. De ville se tillväxt och då tittade vi på andra sporter. Vi fastnade ganska snabbt för golfen och såg det som ett ypperligt tillfälle att förvärva den när Björn var redo att sälja – för att nu försöka utveckla den tillsammans med Nordea.
Ni ser alltså en bra affär i att driva en stor golftävling på den svenska marknaden?
– Ja, det är vår förhoppning. Att det ska bli en bra affär. Det här är ett kommersiellt bolag och vi tror att det finns en intjäningsförmåga på tävlingen. Sedan är vi samtidigt villiga att investera i den. Framförallt i ett starkt startfält och att göra det till ett evenemang i världsklass. Och det är klart att det krävs investeringar under de första åren. Men vi har en stark ekonomi och våra ägares stöd i de här satsningarna.
Satsar ni mot att bygga upp tävlingen till det mål som tidigare angetts – att göra den till den nästa största i Europa?
– Det är ett mål. Vi vet hur stark tävlingen var för några år sedan när den gick på Barsebäck och lockade 100 000 åskådare. Vi tror mycket på ett roterande schema till de tre storstadsregionerna. Nu börjar vi i Malmö och spelar på PGA National i två år för att sedan komma tillbaka till Bro Hof 2016. Sedan hoppas vi kunna spela den i Göteborg för att senare kunna ha den roterande. För vi tror på att skapa ett stort lokalt intresse.
Vilka utmaningar och fördelar ser ni inför att tävlingen arrangeras på PGA National nästa år – som tidigare inte haft ett evenemang i liknande storlek?
– Vi ser att det finns fantastiska möjligheter att göra ett väldigt bra evenemang där. Sedan jobbar vi mycket nära klubben, med Ove Sellberg. Jag har själv ingen direkt erfarenhet, utan är en medelhandicappare som spelat golf sedan jag varit liten. Men vi har Claes Nilsson (som senast arbetat på managementbolaget Sportyard, reds anmärkning) som är en känd profil inom Golfsverige, med stor erfarenhet. Han lyssnar mycket med spelarna kring hur de vill ha det och hur banan ska vara. När vi tillfredsställt deras behov går vi ut och tittar hur vi ska göra tävlingen så bra som möjligt för publiken.
Hur ser du på möjligheterna att locka större internationella namn med hänsyn till budget och tävlingens datum?
– Vi ligger veckan efter Wentworth och har som sagt Claes Nilsson som är ute och arbetar på fältet. Han kommer nu att åka till Dubai för tourfinalen. Vi ska se vad vi kan få för napp där. Vi har även ett systerföretag inom koncernen som heter Gaylord i USA. Det är ett golfagentföretag som bland andra har Phil Mickelson i sitt stall. Det är att skapa falska förväntningar och säga att han kommer, men vi har tentakler ute i världen genom våra systerföretag som jobbar inom golfen. Jag tror att nyckeln är att svenskarna spelar. Vi vill verkligen att de ska förbinda sig och ställa upp och spela på hemmaplan. Och det ligger både i deras och tourens intresse att det ska bli så.
Hur kommer upplevelsen av nästa års tävling att skilja sig från tidigare upplagor för besökaren?
– Vi kommer att göra ett gallerialiknande område där alla kan testa nya golfklubbor och kunna se attraktiva sportmärken och pröva nya sportprylar. Sedan kommer vi att ha mat i högsta klass. Vi pratar med högt profilerade svenska stjärnkrögare om att ta hand om tävlingens catering. Det ska bli en upplevelse när man kommer ut till PGA National och får se bra golf, äta god mat och får se underhållning bredvid golfen och också kunna vara på ett intressant shoppingområde.
Vilka synergieffekter ser du mellan Nordea Masters och era tennistävlingar?
– Vår styrka är att vi har en väldigt bra partnerstruktur. Ett väldigt starkt nätverk med de största företagen i Sverige, och vi hoppas nu att kunna binda upp de företag som är med oss i tennisen. Inte alla, naturligtvis. Men vi har redan fått med oss Dagens Industri, som vi anser är en väldigt viktig partner. Den största synergin är att vi har en viss erfarenhet av att driva evenemang framgångsrikt. Swedish Open har blivit framröstad till populäraste tävlingen på ATP-touren nu elva år i rad. Vi är väldigt ödmjuka inför uppgiften, för vi är i ruffen och ska in på fairway och greenen.
Vad gör dig till en riktigt nöjd man när du sitter i PGA Nationals klubbhus efter att sista putten rullats i under nästa års tävling?
– Att Henrik Stenson höjer bucklan och säger att detta har varit en fantastisk tävling på en mycket bra bana, samt att han tackar publiken och arrangörerna för ett väl utfört arrangemang.
Fotnot: Nordea Masters spelas på PGA National 29 maj–1 juni 2014.