Det är en helt ny utbildning som ser dagens ljus i november. De 25 eleverna får då ett kursinnehåll som skapats av både Svenska Golfförbundet, PGA, GAF (Golfadministratörernas förening) samt SGA (Swedish Greenkeeper’s Asscociation) och som sedan genomförs av PGA, GAF samt IHM Business School.
Just företags- och ekonomibiten är en viktig del i utbildningen, och en av anledningarna till att just IHM är med och genomför den 200 timmar långa utbildningen. Alla golfanläggningar är nuförtiden små eller medelstora företag med flera miljoner kronors omsättning per år. Det ställer höga krav på chefen.
– Själva golfspelet är inte i fara i framtiden, men däremot att göra golfanläggningen lönsam och att hitta finansiering för verksamheten.
– Dessutom är det viktigt med ett bra ledarskap som gör att klubben blir en bra arbetsplats där kompetenta medarbetare vill jobba, säger Johan Kannerberg, som är den på Svenska Golfförbundet som ansvarar för innehållet i kursen.
Den nya utbildningen startar alltså i november och innehåller 200 undervisningstimmar fördelade på ett antal dagar över en treårsperiod. Tanken är att det ska gå att kombinera med det vanliga jobbet, enligt Kannerberg.
Huvudfokus för utbildningen blir ledning, lönsamhet, kommunikation och utveckling. Vem som helst kan söka och deltagarna väljs ut via intervjuer med var och en. Kannerberg gissar att många redan jobbar som klubbchef på någon klubb, men hoppas även att personer som kanske idag inte är inne i golfen blir intresserade.
– Det är viktigt att få kompetens från flera håll, det är bra för golfens utveckling, säger han.
Sista anmälningsdag för kursen är den 15 augusti.