Om varje golfanläggning på egen hand ska handla gödsel, teknisk utrustning, rangetillbehör och gräsklippare så blir det dyrt. Har man däremot en gemensam organisation som kan sköta upphandling och sätta press på leverantörerna däremot finns pengar att spara.
Det är tanken från Föreningen Sveriges Golfbaneägare (FSG), som i slutet av oktober beslutade att bilda den nya organisationen Golfanläggningar I Nätverk (GAIN). Till skillnad från FSG är GAIN öppet för alla anläggningar, oavsett om de drivs av privata företag eller ideella klubbar.
– Målet är att bli max 100 anläggningar i den nya organisationen, som både kan få till bättre avtal, starkare upphandlingar och dessutom skapa ett eget lojalitetssystem för rabatterat golfspel. Vi vill inte att privata företag utanför golfanläggningarna ska tjäna pengar på oss. Vi vill behålla pengarna i organisationen, säger Ingrid Linné, ordförande i både FSG och nya GAIN.
Tankarna på det nya samarbetet har funnits inom FSG länge, men det var vid höstmötet i oktober som de fattade beslutet att starta den nya organisationen.
Det finns i nuläget inga tankar på att anställa personal eller skapa ett stort kansli. Anders Hammarström, som tidigare jobbat på Svenska Golfförbundet och nu driver företaget Svensk Golfutveckling, blir operativt ansvarig för GAIN och kommer att sköta en stor del av arbetet.
– Jag är flexibel och kan dra ned på mitt andra jobb om det behövs. Men jag ser inte att arbetet på GAIN handlar om mer än max arbetstid motsvarande halvtid, säger han.
På Svenska Golfförbundet jobbar affärssidan med att förhandla bra avtal till klubbarna, inom olika områden. Under de senaste åren har bland annat olika betalningslösningar, avtal om kontorsmateriel, telefonavtal, miljö- och avfallshanteringsavtal samt reseavtal med SJ förhandlats fram.
– Bara i år har vi förhandlat fram tre nya ramavtal, så vi jobbar mycket med den här typen av frågor. Däremot kan vi aldrig förhandla fram avtal som garanterar att alla klubbar nyttjar avtalen. Varje klubb är ju suverän att fatta sitt eget beslut, säger SGF:s affärschef Mikael Åbom.
SGF kommer att ta upp frågan om den nya organisationen på ledningsgruppsmötet framöver, men enligt biträdande generalsekreterare Bo Bengtsson är alla initiativ som hjälper klubbarna framåt positiva.