Han har jobbat som vd för Vivo, Hall-Miba och Martin Olsson Restauranghandel, men senast som egen konsult. Det var som sådan Mikael Åbom klev in i Svenska Golfförbundets lokaler för fem månader sedan, då han hade uppdraget att göra en djupanalys av förbundets affärsverksamhet. Nu är han klar, och uppenbarligen finns det en del att göra. Åbom har nämligen tackat ja till jobbet som affärschef. Men det var inte så illa ställt att han skulle känna sig avskräckt.
– En av sakerna som är tydlig är att SGF har en mycket bredare palett att erbjuda än man tror. Både bredare än vad förbundet självt insett, och bredare än vad ”branchtyckare ” tror, säger Åbom.
Under arbetet upptäckte han också en rad saker som kan förbättras. Det handlar bland annat om interna saker som arbetssätt, konceptutveckling men även om att få en bättre och bredare koll på omvärlden och den egna marknaden. Att göra en bred omvärldsanalys är lika viktig oavsett om man jobbar på Vivo eller på ett idrottsförbund. Det arbetet är redan i gång inom förbundet.
Vad är viktigast: att hitta fler affärspartners till förbundet eller att vårda de befintliga?
– Det viktigaste är att vårda och utveckla de partners man redan har. Men det är viktigt att man hittar ett samarbete som bygger på gemensamt intresse av att utveckla golfen.
– Det kommer att vara det bärande för framtiden. Det finns inget egenintresse för förbundet att driva affärsverksamhet om det inte används till att utveckla golfsporten, understryker Åbom.
Högst upp på den egna priolistan ligger att få fram förbundets nya kommersiella koncept, det vill säga att definiera vad förbundet kan erbjuda och utveckla med sin affärsverksamhet. Det arbetet ska vara klart inom 60 dagar, och därefter dras riktlinjerna upp om åtgärder.
Det finns en rad områden där förbundet skulle kunna kliva fram och hitta nya vägar utifrån ett affärsperspektiv , några exempel är hälsa, miljö och landslagen. Men det gäller att tänka nytt på andra områden också. Tidigare har förbundets affärsverksamhet kretsat mycket kring tävlingen Scandinavian Masters, men enligt Åbom är det viktigt att även tänka på att hitta affärer som lever över längre tid under året. Nordea Tour och SGF Partner Group är sådana exempel.
Om man tittar på förbund som fotboll och ishockey, vad kan golfen lära av deras affärsverksamhet?
– Jag har inte specialstuderat andra förbund, men de två sporterna är ju mer av historiska nationalsporter och golfen har ju inte lyckats med det ännu. Det finns säker en hel del att lära av varandra. Det är bland annat viktigt att golfen syns i media, inte bara i golfpress utan i andra kanaler också. Därför är det kul att det blir mer golf i Sveriges Television, till exempel.
Hans egen golf går hyfsat. Han spelar klart fler ronder än de flesta med sina 15-17 per år. Han har spelat golf i ungefär 20 år nu, spelar på 19 i handicap och är medlem i Täby GK. Nu har intresset för sporten fått sin en ny skjuts, tävlingsperson som han är.
– Jag har aldrig gett golfen en riktig chans, jag har aldrig tagit lektioner eller målmedvetet jobbat på att bli bättre. Men det kanske kan bli av nu. Jag har ju fått några grymt duktiga kollegor på förbundet. Fast det krockar tyvärr en hel del med båtsäsongen!