När Sport & Pengar-konferensen arrangerades på Quality Globe Hotel i Stockholm tidigare i vintras så delades fyra priser ut i kategorierna:
– Årets sportevenemang i Sverige (vinnare blev Vasaloppet).
– Årets sportarena i Sverige (Malmö Arena).
– Årets marknadsföringsprojekt inom sponsring (Sergel).
Samt:
– Årets sponsor inom svensk sport 2010: Nordea.
Så här löd motiveringen: ”För en av de största satsningarna på svensk sport någonsin och den hittills största sponsorn inom golf i Norden, har Nordea genom tävlingarna Nordea Scandinavian Masters och Nordea Tour bidragit till att skapa fantastiska möjligheter för framtidens svenska golfstjärnor att satsa och utvecklas på hemmaplan.”
Tomas Björklund, Strategic Event & Sponsoring Director på Nordea, kommenterar utmärkelsen så här:
– Självklart blev vi glada och stolta över det priset och vi är väldigt nöjda med både Nordea Tour och Nordea Scandinavian Masters. Det är absolut välinvesterade pengar och vi kan märka av positiva effekter av satsningen redan nu i antalet tidningsartiklar som skrivits där vår mediabyrå konstaterar att ingen artikel är negativ utan antingen positiv eller neutral. När det gäller kundreaktionen så har vi fått mycket bra resultat i samtliga kundmätningar som gjorts och internt i organisationen finns det en stolthet över att vi vågat satsa så stort och att det har blivit en sådan framgång.

Vad är ni mest nöjda med?
– Att vi genom Nordea Tour fick möjlighet att bjuda in våra kunder att spela golf på förstklassiga banor och att vi nådde våra kunder över stora delar av landet och även i de övriga nordiska länderna. Själva Nordea Scandinavian Masters-veckan bjöd på utmärkt golf och där hade vi 3 500 kunder inbjudna att titta och 175 som var inbjudna att spela 9-hålstävlingar på förmiddagarna för att sedan se tävlingen. Vi nådde otroligt många befintliga kunder men även prospects.
Finns det något som kan bli bättre till nästa säsong?
– Det finna alltid detaljer som man kan och ska skruva i, men vi är inte missnöjda med något kring arrangemangen. Det enda vi tyckte var lite trist var att den nordligaste spelplatsen under 2010 var Gävle. Vi vill gärna se några Nordea Tour-tävlingar längre norrut.
Varför valde Nordea att satsa på just golfen?
– Vi sökte efter ett projekt där vi kunde erbjuda positiva kundupplevelser och nå så många kunder som möjligt. Genom Nordea Tour når vi kunder och prospects över stora delar av landet och även i de övriga nordiska länderna, eftersom Nordea Tour kom till både Danmark, Finland och Norge. Nordea Scandinavian Masters blev på ett sätt ”juvelen i kronan” som genom sin otroligt vackra bana och omgivning verkligen bidrog till att skapa positiva kundupplevelser. En annan viktigt orsak till att vi valde golfen är också att vi vill nå Storföretag och Private Banking och väldigt många i dessa viktiga grupper spelar golf.
Överväger ni redan nu att förlänga avtalet?
– Eftersom alla inblandade parter är så nöjda, så förs diskussioner om hur samarbetet ska se ut framgent och där har förlängningsfrågan varit uppe för diskussion.