Det är alltså Svenska Golfförbundet som ska genomföra och driva den nya LET-tävlingen på svensk mark, Helsingborg Open. Men det är bland annat tack vare nya partnern IEC in Sports som detta blir möjligt. Sportmarketingföretaget anser att det går att lyfta intresset kring den europeiska damproffstouren rejält. Och det ska företaget jobba med under de kommande åren.
– Vi anser att Sverige borde ha en Europatourtävling för damer. Sverige är en av de starkaste nationerna inom professionell damgolf, det är ju bara att titta på hur Solheim Cup-lagen ser ut. Egentligen är det en skandal att vi inte har haft en Europatourtävling för damer i Sverige på så många år, säger Max Kållberg, som är vd för IEC in Sports, till Svensk Golf.
Företaget har jobbat med sportmarketing i drygt 15 år, och då framförallt med att paketera tv-sändningar och sälja tv-rättigheterna för olika idrottsevenemang. Bland annat har de jobbat med både herr- och damtennisen. De arrangerade och producerade Stockholm Triathlon i somras, då OS-stjärnan Lisa Nordén segrade på hemmaplan.
Under nästa år kommer företaget att bli Ladies European Tours mediapartner, och stå för tv-produktionen av tourens tävlingar samt försäljningen av rättigheterna. Hur många tävlingar det handlar om är i dagsläget för tidigt att säga. Enligt Kållberg ska det diskuteras vid ett möte i samband med damernas tourfinal i Dubai i december.
Kan du redan nu lova att det blir fyra dagars livesänd tv från Helsingborg Open i september?
– Nej, det kan jag inte lova. Däremot kan jag lova att det blir minst två dagars livesändning. Ambitionen är fyra, men det kan jag inte säga idag.
IEC in Sports delar förbundets vision och ambition att se tävlingen växa i framtiden. Det gäller att hitta fler sponsorer som vill vara med och bygga eventet och arrangemanget framöver.
– Sponsorer och tv-sändningar går hand i hand. Om man har en bra tv-produkt går det lättare att hitta fler sponsorer, säger Kållberg.
Under nästa år kommer företaget dessutom att jobba vidare med sitt nya koncept Ski Classic, en tour för internationella långlopp, som exempelvis Vasaloppet och Marcialonga. I anslutning till påsk är det premiär för bolagets nya tävling, Årefjällsloppet, som blir en final på Ski Classic-touren. Här står IEC in Sports både som arrangör och producent, vilket är ett spår företaget kommer att gå in mer på framöver.