Spelformatet bygger på att proffsen väljer att spela in mot en lättare vit flagga eller en tuffare svart ”PowerPlay”-flagga. Den som går mot den svarta flaggan och gör en birdie eller bättre belönas med extra poäng. Samtidigt får varje spelare bara välja den svårare flaggan under ett begränsat antal gånger per tävling.
Grundtanken är att erbjuda TV-stationer att sända en komplett golftävling med namnkunniga spelare – som avgörs på mindre än tre timmar. Spelkonceptet testas för första gången i skarpt läge den 30 maj på Celtic Manor i Wales, förra årets spelplats för Ryder Cup.
I det 12 spelare starka fältet ingår etablerade profiler som Gary Player, Paula Creamer, Graeme McDowell, Ian Poulter, Paul Casey, John Daly, Ian Woosnam och Helen Alfredsson. Arrangörerna har samtidigt också vikt platser för lovande nyblivna proffs, vilket öppnat dörren för Caroline Hedwalls medverkan i tävlingen.
Totalt planeras tre PowerPlay-tävlingar att genomföras under 2011. De andra två avgörs på ännu ej bekräftade spelplatser i Asien (7 november) och USA (25 november).
Till tävlingen i Wales har den krisdrabbade svenska biltillverkaren Saab något oväntat offentliggjorts som sponsor. Saab kommer också att vara namnsponsor för Europatourens tävling 2011 Saab Wales Open, som spelas på Celtic Manor mellan den 2 och 5 juni.
Som officiella partners till PowerPlay Golf presenteras även de nationella förbunden i Sverige, England, Tyskland och Frankrike.
– Det är kul med nya initiativ som kan bredda formerna för hur golf kan spelas. PowerPlay Golf som funnits några år i England är intressant för det spelas snabbt och är mer oförutsägbart. Då vi fick erbjudandet att medverka så kändes det rätt då organisationen bakom PowerPlay Golf vill synliggöra de insatser som de nationella förbunden gör för elitutvecklingen, säger Gunnar Håkansson, generalsekreterare på Svenska Golfförbundet.
Viasat Golf har inlett diskussioner om att sända PowerPlay Golf, men kan i nuläget inte bekräfta att premiärtävlingen visas i kanalen.