Hon har ett drömjobb, enligt henne själv.
Lina Siljegård ska dra loket som ska befästa Halmstads ställning som Sveriges golfhuvudstad. Ett namn som först dök upp när Svensk Golf utsåg Halmstad till Sveriges bästa golfstad.
– Det är väldigt stimulerande. Iden har egentligen grott länge underifrån och nu har kommunen och de andra fattat ett beslut att satsa hårt på att marknadsföra Halmstad som Golfhuvudstaden, berättar hon.
Hon är anställd som projektledare i samarbetet som finansieras av Halmstads kommun och som ska drivas i nära samarbete med alla inblandade parter som golfbanorna, hotellen och inte minst högskolan och Scandinavian school of Golf.
Vad det innebär?
– Ja, massor av saker. Vi ska förädla de grunder och de anläggningar och verksamheter som vi redan har och också försöka utveckla oss vidare och bli ännu bättre. Sedan ska vi naturligtvis också försöka tänka nytt, förklarar Siljegård.
Det handlar bland annat om ett helt nytt unikt treårigt forskningsprojekt som drivs på högskolan i Halmstad. James Parker är fystränare på Scandinavian school of Golf och i tre år ska han nu forska för att ta fram ett recept på skadefri, framgångsrik elitgolf.
Försökspersoner är 50 elever på school of Golf och de ska följas under sin vardag för att se hur deras kroppar och huvuden påverkas och fungerar under träning.
– Det saknas kunskap inom golfen vad en elitspelare ska prioritera för att förbättra sin prestation och samtidigt minska risken för skador, säger Parker.
Golfhuvudstaden handlar naturligtvis också om att dra turister till Halmstad och i förlängningen att tjäna pengar. Man har tio banor inom tio minuter och man har Volkswagen Golf Arena, en av Sveriges bästa träningsanläggningar, om inte den bästa.
Men det handlar kanske lika mycket om samhällsfrågor som att människor som kanske inte har en naturlig väg in i golfen ska få möjlighet att testa och att man ska söka nya grupper som möjligen kan bli framtidens golfare.
– Integrationen är något som jag brinner för och vi kommer att jobba mycket också mot icke-golfare och försöka att visa alla fördelar med golfen samtidigt som vi naturligtvis vill att de som redan spelar ska få det ännu bättre, säger Lina Siljegård.
Från turistnäringens håll är det av naturliga skäl positiva tongångar.
– Detta har vi väntat på. Genom en fokuserad och samlad satsning kan vi stärka reseanledningarna till Halmstad. Förutsättningarna finns. Det är enkelt att ta sig till Halmstad och väl här bjuder Halmstad på underbar natur och ett varierat utbud, säger Hotel Tylösands VD Elisabeth Haglund.
Projektet är i ett startskede men det kommer säkert att hända massor av saker runt golfen i Halmstad framöver.
Grunden finns ju som sagt redan där.
• Flygstadens Golfklubb, 9 hål pay & play
• Halmstad Golfklubb, två 18-hålsbanor
• Haverdals Golfklubb, 18-hålsbana
• Holms Golfklubb, 18-hålsbana
• Nissadalens Golfbana, 9 hål pay & play
• Ringenäs Golfklubb, en 18-hålsbana och en 9-hålsbana
• Strandtorp Golfklubb, 9 håls pay & play
• Tönnersjö Golfklubb, 18-hålsbana och 9 hål pay & play
• Vilshärads Golfbana, 12 håls pay & play
• Volkswagen Golfarena. Utsedd till Sveriges bästa träningsanläggning 2012 av Svensk Golf.