I fjol sålde Fortune Brands, Inc., ägare av Acushnet-koncernen, varumärket Cobra Golf till Puma. Kvar i Acushnets varumärkesportfölj fanns fortfarande Titleist, FootJoy, Pinnacle och Scotty Cameron.
Ryktena att Fortune Brands, Inc., som även äger ett flertal sprittillverkare och säkerhetsföretag, ville knoppa av Acushnet från sin företagsfamilj har cirkulerat sedan förra året.
Processen med att hitta en lämplig köpare har dock tagit sin tid och flera konkurrenter på golfmarknaden, som Bridgestone, Callaway och TaylorMade/Adidas, har varit på tal.
I slutändan blev det Fila Korea, Ltd., ägare av det internationella varumärket Fila, och Mirae Asset Private Equity, Koreas största Private Equity-firma, som skrev under köpeavtalet med Fortune Brands, Inc.
– Försäljningen är ett viktigt steg i vår plan att separera våra tre starka verksamhetsgrenar för att skapa maximalt värde för våra aktieägare, sa Bruce Carbonari, styrelseledamot i och vd för Fortune Brands, Inc.
Köpeskillingen för Acushnet uppges vara 1,225 miljarder US-dollar och Fortune Brands, Inc. räknar med att försäljningen ska ge nettointäkter på en dryg miljard.
Transaktionen kommer skapa möjligheter för Achusnet att öka sin närvaro på den starkt växande asiatiska golfmarknaden. Något som kan vara nog så viktigt med tanke på att den amerikanska golfmarknaden befunnit sig i nedåtgående spiral de senaste tio åren.
– Vi tror att Acushnets varumärken har stor tillväxtpotential i Asien tillsammans med vår kunskap om dessa marknader, sa Gene Yoon, styrelseledamot i och vd för Fila Korea, Ltd.
Transaktionens påverkan på konsumentkollektivet är sannolikt relativt marginell, åtminstone att döma av köparnas intentioner.
– Vi är mycket imponerande av vad Acushnets ledning och medarbetare åstadkommit och ställer oss bakom att bolaget även fortsättningsvis fokuserar på att driva utvecklingen av branschen, säger JH Ryu, vd för Mirae Asset Private Equity.
Transaktionen förväntas slutföras under sommaren.