Dustin Johnson trodde att han hade ordnat en plats i särspelet om segern i PGA Championship. Men när han klev av greenen fick han veta att det förmodligen inte alls var fallet.
Domarna hade sett att han grundade klubban i bunkern vid andraslaget på det 18:e hålet och Johnson erkände det direkt – men sa att han inte förstod att det var en bunker.
Ser man tv-bilderna går det att förstå honom, eftersom bunkerkanten blivit ordentligt nedtrampad av åskådarna.
– Tittar man på tv kan man ju begripa vad han menar, eftersom bunkern ser lite märkligt ut. Men det stora misstaget han gör är ju att han inte frågar en domare först, säger Svensk Golfs regelexpert Christina Rodman.
Dessutom hade alla deltagare fått ett häfte inför tävlingen där detaljer om hur de skulle behandla Whistling Straits alla bunkrar fanns med.
– Jag läste det väl inte tillräckligt noggrant, sa Johnson besviket efteråt.
För han protesterade heller inte mot beslutet och kritiserade heller inte domarna.
– Det är ju väldigt synd om honom, men det var inget svårt beslut. Det var så tydligt att han hade gjort fel, så det var inte mycket att snacka om, säger Christina Rodman.
Hur vanligt är det med spelare som grundar klubborna i bunkrar när du själv är ute och dömer?
– Väldigt ovanligt. På hög tävlingsnivå har folk koll på att man inte får göra det. Men i det här fallet var det förstås lite speciella omständigheter, säger Rodman.