Hoppa till innehåll

”De nominerade är…”

Under branschmässan Nordic Golf Fair i Malmö kommer två golfbutiker att uppmärksammas extra. Den ena får pris för bästa shop "On course" och den andra för "Off course".

Sylvia Luther

Nomineringarna 2013

Off course:Dimbo Golf, Skövde
Golf International, Stockholm
Hylliekrokens Golfbutik, Malmö

On course: Golf Green 1 AB, Wermdö G&CC
Lars Lind Golf AB, Trelleborgs GK
Tylösand Golfshop AB, Halmstad GK

Förra året vann Peter Hansson Golf AB på S:t Arild GK ”On course”-kategorin och Dormy Örebro ”Off course”-titeln.

Sex golfbutiker, tre i varje klass, har nominerats till det slutliga avgörandet om vem som har jobbat bäst i år, som har uppskattats av kunderna och i slutändan en jury från PGA och SGLF. Utmärkelsen delas ut på kvällen 2 oktober under branschmässans mingel i Malmö. För de två vinnarna väntar diplom, en check på 25 000 kronor och blomsterkvast.

Det är tredje gången som golfshopparna uppmärksammans på fackmässan, vilket gett extra PR och fler nyfikna kunder. ”Det har blivit en legitimering och jag har fått en hel del nya kunder, även från annan ort”, säger Peter Hansson på S:t Arild, vinnare av ”On course-titeln” förra året.

Ett 70-tal röster kom in via omröstningen på golf.se sedan har en jury vaskat fram de sista kandidaterna. I juryarbetet tittade de på kriterier som marknadsföring, utbildad personal, snygg butik och proffsighet.

Följande sex har fått juryns gillande och kandiderar till ”Merchandiser of the Year 2013”.

Off Course

”Man vill ha hjälp och service”

Golf International har legat på samma gata sedan 1986 innan dess hette adressen Birger Jarlsgatan. Butikens citynära läge vid Hötorget lockar också icke-golfare som köper kläder och annat. Även om butiken ligger mitt i Stockholm finns ett svingrum där kunderna kan testa klubbor eller låna med sig prylar för att provslå någon annanstans.

Har ni någon speciell säljstrategi tack vare läget?

– Vår marknadsföring har nog spritt sig från mun till mun, att vi har nöjda kunder och så sprider de det vidare. Vi har ju ingen möjlighet att gå ut och annonsera som Dormy och andra, som får bidrag från leverantörerna, säger Carina Bauge (bilden).

Hon driver butiken tillsammans med sin bror Rikard sedan 29 år tillbaka, nästa år fyller företaget 30. Här finns både hård- och mjukvara och en hel del givna presenter till golfarna. De har många stammisar som kommer till butiken.

Vad tycker du själv är viktigast när man bemöter kunder?

– Service, och att jag hittar rätt produkter som jag är ute efter. Jag vänder mig själv till butiker där jag förväntar mig att hitta saker. Man vill ha hjälp och service om storlekar, råd och tips, att man får prova saker och får låna med sig klubbor ut och testa.

Eftersom Carina Bauge är i branschen uppdaterar hon sin egen utrustning ofta, vartannat år tror hon.

Vad har du för taktik när det kommer in en kund, går du fram eller får personen titta runt först?

– Man välkomnar kunden och sen får de gå runt och titta lite. Man ser ungefär var de hamnar, då går man fram och frågar om de behöver hjälp. Många svarar, ”nej jag skulle bara titta”, för de är lite osäkra. Men man luskar lite och sen blir de jättetacksamma när man börjar prata med dem. De vågar öppna sig och ställa frågor, säger Bauge.

 

Off Course

”Det har blivit en snöboll och rullat på”

Dimbo Golf ligger i Västergötland vid kringfartsleden cirka en kilometer från Skövdes centrum. Det började i Tidaholm i kommunen bredvid för tio år sedan men lokalerna räckte inte till och flytten till strax utanför Skövde gick 2004.

– Det var väl inte så att ”nu ska vi öppna en golfbutik” utan allting var ett bananskal från början som har blivit en snöboll och rullat på, säger Jonas Nilsson, som äger Dimbo Golf tillsammans med Niklas Fredriksson.

Säljytan är på 960 kvadrat och personalen utgörs av fyra personer men det går också att handla på nätet och bland det 50-tal varumärken som finns där. Hur många procent som går via butik och nätbutik vet inte Jonas Nilsson på rak arm men han menar att nätshoppingen blir mer betydelsefull för varje år.

Besöksfrekvensen inne i själva stadsbutiken är ganska jämnt fördelad i veckan även om lördagar är en populär dag.

– Det kan väl vara någon mer per timma på lördagarna men folk jobbar ju väldigt olika tider i dagens läge, jobbar man kväll kommer man in på förmiddagen och vice versa.

Hur ser testmöjligheten ut i butiken?

– Vi har två testsimulatorer med launch monitor, man kan testa här eller vill man så får man låna någon klubba och ta med sig till en närliggande range.

Kan kunderna golfterminologin eller vill de bara ha en bra klubba?

– Det är väldigt spridda kunskaper, alltifrån nybörjarna till de som är oerhört pålästa och kan ett visst varumärke i princip bättre än vad vi kan, och så alla där emellan, säger Jonas Nilsson.

 

Off Course

”Vi har öppet 365 dagar om året”

Hylliekrokens Golfbutik ligger centralt i Limhamn och vid en range där potentiella nyinköp kan testslås. Varuutbudet är stort och här finns 450 kvadratmeter för golfarna att strosa runt på. ”Välkommen till Malmös öppnaste golfbutik” står det i reklamen.

– Vi har aldrig stängt, vi har öppet 365 dagar om året säger ägaren Hans Levenius. Julafton är faktiskt en ganska stor dag försäljningsmässigt. Då sitter de hemma och har missat en massa julklappar till Kalle och Stina och säger ”då åker vi ner till Hylliekroken för de har öppet”.

Men även Hans Levenius hinner hem till Kalle Anka, ”det viktigaste” som han säger och stänger då igen butiksdörren runt ett, halv två.

Vad handlar kunderna mest hos dig?

– Klubbor står för ungefär 70 procent av vår omsättning sen är det 30 procent på konfektionsbiten. Vi snittar väl en runda slängar 450 till 500 kunder i månaden, säger Levenius som ägt butiken i tio år.

Han har 35 års erfarenhet av golfbranschen men har också jobbat ”på andra sidan”, som han kallar det, i leverantörsleden och varit chef för Nike Golf och ansvarig för Wilson och Reebok.

 

On Course

”Försöker göra människan sedd”

Mats Jansson och hans fru Lollo driver shopen på Wermdö G&CC sedan 35 år tillbaka. Det officiella namnet på verksamheten är Golfgreen 1 AB. Han tar hand om hårdvaran och hon mjukvaran kläder. Banan ligger sydost om Stockholm i en kommun som är förknippad med många sommargäster.

Varför tror du att ni blivit nominerade?

– Först och främst blev man ju himla glad. Jag tror det beror väldigt mycket på att man försöker göra människan sedd, att man lämnar bra service och tar hand om kunderna som kommer och framför allt medlemmarna. Ju bättre vi kan ta hand om folks fritid, desto mer kommer de att vara på klubben, säger Mats Jansson.

På banan spelas också en hel del företagsgolf men de gästerna är ofta förberedda, menar han, och gör inte så många inköp i just shopen. Det är mer medlemmarna och deras gäster som tittar in titt som tätt.

Mats Jansson arbetar både som pro på rangen och i shopen men har idag två tränarassistenter och har minskat ner på instruktionsbiten. Han tror att han lägger ungefär 60 procent av arbetstiden i shopen och 40 som instruktör.

– Man orkar inte ge så många lektioner, för man jobbar mellan 60 och 70 timmar i veckan. Eftersom vi har så kort säsong och det här är en typisk sommarklubb som lever upp då så har vi tolv, femton veckor med jättedrag. Då är det sånt drag att man inte hinner med.

Våren var rejält långsam i Stockholmsområdet innan banorna blev spelbara, vilket även Wermdö märkte av.

För några år sedan byggde klubben om banan och Jansson talar om väldigt lojala medlemmar då.

– Folk åkte ut och körde demo på andra klubbar sen ringde de och talade om att ”nu har jag gjort en custom fitting men jag beställer av dig”. Det är klart att det säljs över nätet men jag tror inte att vi är så hårt drabbade. De vill ha den här personliga servicen. De vet att vi lär dem att spela golf och talar om vilken utrustning de ska ha.

Är det någon tid eller dag som du vet att nu blir det extra klirr i kassan?

– Jag tycker att det fanns det förr om åren. Man får jobba mycket hårdare för varje krona nu. Det är jätteskillnad, förr kom folk bara in och handlade.

Om man har en bra shop och vill göra den ännu bättre?

– Vi gör det varje år, vi är lyhörda och tittar på vad som händer på marknaden både vad gäller klubbor och kläder och vi är med i Pro Quality (branschorganisation). Vi utvecklar vår custom fitting-del och likadant på lektionssidan, vi utbildar oss hela tiden. För det man alltid måste vara väldigt, väldigt lyhörd för är service.

Han upprepar serviceordet tre gånger till och menar att åtagandet inte stannar när man väl sålt en klubba. För fungerar inte den och spelaren ihop så får shopen titta vidare och hjälpa kunden på rangen igen.

 

On Course

”Vi har helheten, fullserviceshop och nybyggd studio”

Lars Lind har arbetat som pro på Trelleborgs GK i 14 år. Hans sambo Jenny Andersson sköter om shopen och är ansvarig för kläd- och skobiten. Företaget Lars Lind Golf AB har inte så stor butik räknat i golvyta men vill konkurrera med service.

– Service är ett nyckelord, att vi ska försöka ge bäst service av alla. Jag tror också på helheten, att vi har en fullserviceshop och att vi har en nybyggd studio som också gör att jag kan plocka ut rätt produkt, så gott det går i alla fall, till kunder, säger han.

I hans egen maskinpark finns en launch monitor och videoanalys som talar om relevanta golfdata när inköpen ska göras. Lind menar att proutbildningen hjälpt honom och kunskapen om golfklubbor som står på schemat ger värdefull information. Men det är ändå kundens svingförmåga som styr.

– Jag har många gånger kunder som ska köpa en ny driver men brister det i tekniken på något sätt så börjar vi inte med att köpa en ny driver utan kanske med några lektioner. Därefter tittar man på klubba. Man börjar med tekniken och säljer sen.

Antalet kunder på en golfklubb är mindre än i citybutikerna men företaget har ökat sin omsättning i princip varje år. Att butiken ligger på en golfbana gör att golfarna kan prova saker, det ser han som en fördel och att han kan utgå från kundens befintliga utrustning. Även icke-golfande kunder besöker shopen för att hitta bra funktionskläder.

– Vi säljer rätt mycket kläder och regnställ till dem som inte spelar också. Många friluftsmänniskor kommer hit och handlar sina kläder.

 

On Course

”Många golfare kan bli mycket, mycket bättre”

Bo Gustafsson var nominerad till shoppriset redan förra året. Han har varit med länge i branschen och stått som ägare till Tylösands Golfshop AB på Halmstad GK sedan 1976. Nu är han inne på sin 38:e säsong. Tidigare arbetade han både som tränare och shopinnehavare men idag har han lämnat instruktörssidan. Det tar mycket tid att hinna med båda sysslorna.

Är det fortfarande roligt?

– Jag tycker det är skitkul. Det är så kul att vara på Halmstad Golfklubb som verkligen vill framåt och satsar, och sedan har ju golfbranschen utvecklats och förändrats.

Bo Gustafsson jobbade som pro under tidigt 80-tal till mitten på 90-talet men han tillbringar fortfarande mycket tid på rangen, nästan varje dag, genom alla custom fitting-sessioner med kunderna. Och tack vare kunskaperna från pro-tiden kan han omsätta värdena från flightscope och andra mätverktyg och lägga till erfarenhet och baskunskaper när han ska tolka siffrorna som svingen lämnar efter sig.

– Det är viktigt att samarbeta med prona på klubben också. De ser ju att många har dålig utrustning och skjutsar dem till mig och jag skjutsar mina kunder till dem. För många kan ju bli mycket, mycket bättre om de bara tar sig tid att ta en lektion, säger Gustafsson.

Han ser inget speciellt köpbeteende om man jämför kvinnors och mäns handlande. Utan det handlar om ett samspel mellan säljare och köpare.

– Många konsumenter kommer in och tycker att det finns så mycket olika varianter av märken och känner sig väldigt otrygga och vill ha hjälp. 99,9 procent köper det man kommer fram till. Jag tar aldrig betalt för en custom fitting men man tar det ner det till ett par modeller och gör det då mycket enklare.

Hur förklarar du nomineringen?

– Jag har varit verksam länge och när man gör verksamhetsundersökning bland medlemmar och gäster får vi ett väldigt bra betyg. Jag tycker själv att det är väldigt kul och brinner för det.

Foto Carina Bauge: Richard Bauge

Mer från samma ämne

Läs också

Följa

Slutspel – då steppar Discovery+ upp

Eget team på plats. Större tv-studio. Fokus på Alex Norén.

Följa

Golf på TV: Sändningstider för veckans tävlingar

Varje vecka uppdaterar vi tablåerna så att du vet när du ska sätta dig i soffan och njuta av världens bästa golf på TV.

Följa

Ringenäs GK vann JSM för klubblag

Halmstadklubben tog sitt första JSM-guld efter en stark laginsats.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.