Hoppa till innehåll

Därför fick Tiger plikta

Förra veckan inträffade två uppmärksammade regelfall med rubbade bollar på båda sidor Atlanten. I USA dömdes Tiger Woods till två pliktslag efter en incident som han nekade till medan Inbee Park pliktade sig själv i årets sista major i Frankrike.

Sylvia Luther

Fakta

I Regelboken står följande under Definitioner (sid 40):
Rubbas (eller Röra sig)En boll anses ha ”rubbats” eller ”rört sig” om den lämnar sitt läge och stannar på någon annan plats.

Under BMW Championships andra rond slog Tiger Woods ut bollen bland träden på Conway Farms GC. När han började rensa bort lösa naturföremål kring bollen rubbades den enligt tävlingsledningen och han fick två slags plikt. Själv nekade han till att den ändrat läge. (Se youtube-klippet ovan och döm själv.)

Tiger slutade femma i tävlingen, fyra slag efter segraren, utan pliktslag hade han blivit trea.

Varför fick Tiger två slags plikt?

– Tiger orsakade genom sitt handlande att bollen rörde sig och hamnade i ett annat läge än det som han slagit den till, säger förbundsdomaren Christina Rodman. För det får han ett slags plikt. Bollen måste nu återplaceras i sitt ursprungliga läge. Det gjorde inte Tiger och fick därför två slags plikt; han spelade från fel plats.

Och om han lagt tillbaka bollen?

– Då hade han bara fått det enda pliktslaget för att ha rubbat bollen. I och med att han återplacerar bollen spelar han ju sedan från rätt plats.

Det händer ibland att bollen rör sig när vi oförsiktigt rensar bort löv och kvistar lite väl närgånget. Men har vi tur rör sig bollen tillbaka till ursprungsplatsen, en situation som Tiger menade hade uppstått. Då gäller andra förutsättningar.

– Om bollen oscillerar (ligger och skakar men flyttar inte på sig) eller rör sig men kommer tillbaka till sitt ursprungsläge så händer ingenting. Då har den inte ändrat läge. Bollens läge kan ändras både horisontalt och vertikalt. Exempelvis har en boll ändrat läge om den sjunker ned i gräset, säger Christina Rodman.

Park missade på green

I nya majortävlingen Evian Championship, Frankrike jagade Inbee Park sin fjärde majortitel för året. Även hon råkade ut för en rubbad boll-incident. På hål 2 i första ronden rörde sig hennes boll på green efter att hon adresserat den. Hon pliktade sig själv, ett slags plikt, och noterade en dubbelbogey på det 151 meter långa korthålet.

– Jag adresserade inte bollen, jag grundade bara klubban för att avsluta (sänka) men regeln har ändrats så nu när du grundar klubban har du adresserat den, kommenterade Park.

Nu påverkade situationen inte hennes score nämnvärt, möjligtvis humöret under ronden, och Park slutade delad 67:a.

Det här gäller för hennes fall.

– En boll är adresserad när spelaren har satt ned sin klubba direkt framför eller direkt bakom bollen oavsett var hon har sina fötter. Park hade därför adresserat bollen och om bollen då rörde sig ansågs hon ha rubbat den. Tidigare sa reglerna att bollen var adresserad när spelaren hade tagit sin stans och grundat klubban, förklarar Rodman.

Inbee Park var sportslig och lärde sig den nya regeln genom att göra fel, en ganska vanlig inlärningsprocedur på banan.

Men om du sätter ner klubban på green några meter ifrån bollen och den rör sig?

– Då har du inte adresserat bollen och kan inte få någon plikt enligt den regeln. Men, om bollen har rört sig på grund av något du gjort (bollen ligger osäkert och du dunkar till med klubban i marken) så kan du inte slippa pliktslaget för att ha rubbat din boll.

Och om det blåser och din boll förflyttar sig på green eller på fairway?

– När regeln om adressering ändrades 2012, så kom också tillägget, ett undantag, som säger att du slipper pliktslaget, även om du har adresserat bollen, om det är uppenbart att det inte är du som är orsaken till att bollen rubbas. Detta oavsett om bollen ligger på spelfältet eller på green. Om din boll flyttar sig på grund av blåsten måste den spelas från sitt nya läge var det än är på banan. Det är ingen plikt, säger Christina Rodman.

Foto Tiger Woods lilla bilden: Getty Images

Mer från samma ämne

Läs också

Följa

Slutspel – då steppar Discovery+ upp

Eget team på plats. Större tv-studio. Fokus på Alex Norén.

Följa

Golf på TV: Sändningstider för veckans tävlingar

Varje vecka uppdaterar vi tablåerna så att du vet när du ska sätta dig i soffan och njuta av världens bästa golf på TV.

Följa

Ringenäs GK vann JSM för klubblag

Halmstadklubben tog sitt första JSM-guld efter en stark laginsats.

Nyhetsbrev

Missa inga golfnyheter! Genom att prenumerera på vårt nyhetsbrev får du daglig koll på vad som händer i Golfvärlden och Golfsverige.