Det är i samband med den årliga mässan Nordic Golf Fair i Malmö som priserna delas ut. Bakom utmärkelsen står SGLF (Svenska Golfleverantörernas Förening) i samarbete med PGA. Ambitionen med priset är bland annat att höja branschens status samt inspirera golfbutiksägare till förbättringar, och konkurrensen är hård.
– Vi har ett antal kriterier som vi tittar på, säger Anders Westerlund, vd för SGLF. Det handlar till exempel om hur duktiga de olika butikerna är på att marknadsföra sig själva, hur pass utbildad personalen är, att butiken är snygg och att den sköts på ett proffsigt sätt. Vi vill lyfta fram de goda exempel som vi har i branschen.
Priset Merchandiser of the year delas ut i två kategorier, och vinnarna i vardera klassen erhåller stipendium på 25 000 kronor.
– On Course-kategorin är ett samarbete mellan leverantörsföreningen och PGA, förklarar Westerberg. Där utser vi den bästa butiken som drivs av en PGA-pro. Sen har vi våra Off Course-butiker, det vill säga de som inte ligger ute på golfbanor. Där utses vinnaren endast av leverantörsföreningen.
I år har man för första gången fått sällskap av sina norska och danska motsvarigheter som även de delar ut sina pris under mässan. För svensk del blir det tredje året i följd som de bästa butikerna belönas och utmärkelsen blir allt mer åtråvärd.
– Priset har blivit mer och mer prestigefyllt, säger Westerberg. Det skrivs mycket om de nominerade butikerna och många använder sedan detta i sin marknadsföring.
Här kan du läsa mer om priset samt nominera just din favoritbutik med tilhörande motivering. Därefter tar en kommitté med två representanter för SGLF och två representanter från PGA vid och tittar på de nominerade för att sedan utse de lyckliga vinnarna i båda klasserna.