Det finns en man på Killeen Castle som mer än någon annan önskar sig varierat väder. Han heter Sven-Olof Karlsson och äger och driver Abacus, det svenska klädföretaget som för tredje gången i rad klär det europeiska laget i sina produkter. Man kan säga att han kommit till rätt plats. Under ett och samma samtal sträcker sig väderutbudet från sol till regn och stormvindar.
Men det är ingenting som oroar honom. Det riktiga testet kom ju redan debutåret 2007, när solstaden Halmstad plågades svårt under häftiga höststormar med blåst och regn och eländeskyla. Då hade företaget ett kontrakt på två tävlingar, det vill säga Halmstad och Chicago 2009. Men när de överlevde testet i Halmstad valde Solheim Cup-organisationen att förlänga kontraktet med ytterligare en tävling.
– Det var viktigt att vi lyckades bra första året, med tanke på hur förutsättningarna var den gången. Men vi har utvecklat kläderna hela tiden sedan dess, och lärt oss saker över åren, säger Sven-Olof Karlsson, och beskriver hur de utvecklat rörligheten i regnplaggen ytterligare, som ett exempel.
Han är på plats på Killeen Castle, tillsammans med ytterligare fem från det svenska huvudkontoret. En sömmerska är med, för att hjälpa laget med sista minuten-förändringar, vilket har behövts tidigare.
– Ibland blir det brandkårsutryckningar, berättar han. I Chicago förra året fick vi veta vid middagen att det var två plagg som skulle ändras och vara klara före klockan sex på morgonen därpå. Då blev det bråttom.
Han minns inte vilken spelare det var, men några kläder hade försvunnit och det fanns inga reserver i spelarens storlek, så det var bara att sy om några andra för att de skulle passa. Då var det kaotiskt en stund.
Men hittills har de i alla fall sluppit se spelare slänga av sig kläderna och köpa nya i proshopen, som det amerikanska Ryder Cup-laget i Wales senast. Och de är redo för vad Irland kan tänkas bjuda på i väderväg.
– Det är klart att jag hoppas på varierat väder, men för publiken vore det ju bäst om det var sol och 20 grader varmt. Det skulle vara lite snopet för oss, säger han.
Det här är sista gången företaget jobbar tillsammans med den europeiska Solheim Cup-organisationen, men de hoppas såklart på ett förlängt kontrakt och att samarbetet ska fortsätta. De kan reda se effekten av samarbetet. Dels har de spridit distributionen ut i världen, dels finns deras produkter i en rad välrenommerade klubbshopar på kända banor. Men framförallt har R&A valt att använda kläderna till domare och funktionärer, engelska, danska och norska golfförbunden klär sina team i kläderna. Och det långsiktiga målet är klart:
– Vi vill komma in i Ryder Cup, säger Karlsson. Vi har redan haft kontakter med den europeiska organisationen, men målet är att vara med på Gleneagles 2014.
På fredagen är det dags för matchstart, och då inleder Europas lag med att bära irlandsgröna färger. Lördagen är det gult som gäller och som vanligt är söndagen hemlig.
USA har mycket tydligare nationell prägel på sina kläder är Europa. Varför har ni valt den vägen?
– Vi har valt att använda många färger, eftersom Europa utgörs av så många länder som alla är olika. Vi tycker det är viktigt att kläderna är snygga, snarare än att de känns som en uniform.