
Det går ju att argumentera att Adam Scotts tajming av putten på det 72:a hålet igår, eller kanske ännu mer putten på det 74:e(precis innan mörkrets inbrott), var fullständigt fenomenal.
Men priset för årets hittills bäst tajmade drag går ändå till Tadashi Yanai.
Vem då, undrar ni?
Jo, herr Yanai är grundare och vd för Fast Retailing. Ett japanskt holdingbolag under vars paraply framgångsrika klädföretaget Uniqlo hittas.
I tisdags förra veckan, den 9 april, offentliggjordes nämligen att det japanska modehuset signat en flerårig deal med Adam Scott som företagets Global Ambassador.
– Jag är jätteglad för Adams skull. Han är en sann gentleman och vi är exalterade över att stötta hans utveckling och stolta att ha honom som ambassadör, sa Yanai efter Scotts Masters-seger.
Scott lyfte till och med fram företagets kläder som en nyckelingrediens i segerreceptet.
– Jag är väldigt glad över att ha vunnit min första gröna kavaj. Jag är också glad över att ha vunnit så snart efter att ha inlett mitt samarbete med Uniqlo. Deras kläder, särskilt pikétröjan, hjälpte mig att känna bekväm och avslappnad på banan, sa Scott i ett pressmeddelande.
Bloggen vill nog tro att det fanns några andra, mer avgörande, faktorer som hjälpte Scott att behålla kylan än just nya tröjan från Uniqlo, men visst var matchningen med den gröna kavajen stilig.
Vi antar förstås också att Scotts rådgivare sett till att förhandla in en välformulerad bonusklausul i sponsoravtalet som kickade in samtidigt som segerputten trillade i. Och med tanke på den omedelbara och synliga pr-succé australiensaren gav herr Yanai och hans gäng känns det ju inte mer än fair.
Gissningsvis har Yanai heller inga bekymmer eller kval att pynta den bonusen med tanke på företagets strålande utveckling just nu. Förra året klättrade försäljningssiffrorna med 15 procent enligt Financial Times och vinsten före räntor och skatt landade på rekordnivån 147,5 miljarder Yen.