

Fram till tävlingen drog igång idag har det varit en del utrustningsbussar på plats.
Det har gjorts fittings, meckats med wedgar och smetats på nya grepp.
– Det har varit mycket gap fittings, många spelare vill kolla hur långt de slår klubborna nu när touren har kommit in i en period med en rad tävlingar i ganska ”normala” väderförhållanden, säger Mattias Jelver, som jobbar i Titleists tourbuss.
Totalt hade drygt 50 nya klubbor byggts till företagets spelare, vilket är ganska många enligt Jelver. Många spelare har plockat ut nya wedgar den här veckan. Totalt får spelarna ofta tre wedgeuppsättningar per år och nu när lite drygt en tredjedel av säsongen avverkats är det lagom att byta till fräscha huvuden.
En snackis på touren just nu är Obans nya skaft Kiyoshi White, som ni kan se i skaftlådan ovan.
Det är en kompositkreation där Oban använt vad de så snofsigt kallar för MultiPlex Design Technology. Vad det handlar om är att grafitlagren har placerats så att skaftet sett i genomskärning får en rundare, snarare än en oval profil, vilket ska göra det stabilare i träffen.
– Skaftet kom till oss på touren förra veckan och det är redan 4-5 spelare som har satt det i spel, vilket är ganska många för att vara ett helt nytt skaft. Jag vet att vissa bussar redan har fått slut på det. White-skaftet har rätt hög launch och lite spinn. Oftast brukar det kännas lite träigt med skaft som har hög launch och lite spinn, men de har fått till det bra verkar det som, säger Jelver.