Förra året, då SGLF-mässan gick av stapeln traditionsenligt här i Jönköping, kunde modebranschen möta kunderna och teckna sina orders inför säsongen 2010. Men sen hände någonting. Kapaciteten i de kinesiska fabrikerna, där större delen av kollektionen sys upp, minskade drastiskt och för att vara säkra på leverans i tid till nästa säsong har hela klädsidan tvingats flytta fram hela produktionskedjan. Det betyder att ”inköpsmässan” i år snarare blivit en social tillställning där man träffar kunder. Jobbat är redan gjort.
En av branschens stora, Daily Sports, stängde orderböckerna för en vecka sedan, men vill ändå vara på plats.
– Det är bra att vara här eftersom man träffar mycket kunder, och man kan gå igenom deras orders. Men det är ingen inköpsmässa för vår del, säger designern Carina Pagoldh.
På andra håll är det inte riktigt stängt än, det går fortfarande att lägga beställningar, men företagen har redan lagt de stora ordrarna för att veta att kläderna blir färdiga i tid. Det betyder att de helt enkelt får göra en uppskattning av vad de tror ska sälja nästa år, och hoppas att det rimmar väl med vad marknaden sedan vill ha. I värsta fall kan något sälja slut snabbt medan annat bara ligger till sig.
– Det gäller att vara tidigt med sina beställningar om man vill vara garanterad leverans tidigt inför säsongen, säger Abacus ägare Sven-Olof Karlsson. Men vi tycker det är viktigt att vara här för att ha en bra kontakt med våra kunder.