
Lyckligtvis var det inte Bloggen som stängde Karlssons igår. Då hade nämligen morgonens aktiviteter, som bestod i att dundra iväg några drivar i nätet i Bridgestones monter, varit synnerligen opassande.
Sen några år tillbaka har det världsledande bildäcksföretaget kört hårt med ball fittings i USA. Nu har konceptet kommit till Sverige. Redan i somras smygstartade den svenska Bridgestone-agenturen med några ball fitting-sessioner i samarbete med Dormy, men nu har de köpt in en egen höghastighetskamera och siktar på att köra 100 ball fitting-dagar runt om i Sverige nästa år.
– Vi är egentligen det enda företaget som gör fysiska ball fittings. De andra tillverkarna har mer eller mindre blivit tvingade att hänga på. Och vi har sett hur de sneglar på vad vi gör, säger Jesper Magnusson på Bridgestone.
En del i företagets filosofi, och strategi för att sno åt sig marknadsandelar, är att tillverka bollar för vanliga golfare.
– Vi gör golfbollar för vanliga golfare och sen förstås också bollar för proffsen, istället för tvärtom så att vi vanliga golfare ska spela samma bollar som proffsen, säger Magnusson.
I Bridgestones toursegment finns därför dels Tour B330 och B330-S som riktar sig till spelare med en driversvinghastighet över 105 mph, samt Tour B330-RX och B-330-RXS för svinghastigheter under 105 mph. Det unika med bollarna ska vara den patenterade kärnan, som är olika hård i olika delar, och dessutom att samtliga bollar generellt har lägre kompression än konkurrenterna vilket gör dem bättre lämpade för softare svinghastigheter.
– Golfarna har generellt aldrig riktigt fått reda på vilken boll de ska spela. En stor del köper boll i volympack för en billig peng och de bollarna passar ju egentligen inte för någon, de är bara ett billigt alternativ. Sen finns det de som köper för bra bollar, som de sen inte har tillräcklig svinghastighet för.
Själva ball fittingen tog ungefär en kvart och sen hade Bloggen fått sin dom.
Jämfört med bollen som undertecknad vanligtvis sprider i en ruff nära dig ska ett byte till en Bridgestone Tour B-330 ge en längdökning på 13 yards (ännu längre ut i ruffen tänker ni förstås nu) och minskad sidspinn med cirka 500 rpm (aha, kanske räcker det för att hitta ut på det kortklippta gräset 2011).
/Oskar Åsgård