
Cutter & Buck ska bli golfarnas pikémärke nummer ett. Det är företagets ambition, åtminstone på herrsidan. På damsidan är det lite svårt att ta plats på marknaden med den målsättningen. Inför säsongen 2011 laddar därför den svenske ägaren New Wave Group med en rad olika modeller, färger och kvaliteter.
På damsidan är det dock Annika Sörenstam man tänker på när Cutter & Buck nämns. Den tidigare storstjärnan fotrsätter med sin egen klädlinje och inför 2011 finns den i gult och rött på den europeiska marknaden. I USA finns det minst fyra olika linjer som tagits fram av svenskan. Att det finns en Annika-effekt råder det ingen tvekan om.
– När Cutter & Buck kom till Sverige för tre år sen var det många som inte hade hört talas om märket, men när man fick veta att Annika spelade i det så blev det populärt. Ambitionen är att ta in fler Annika-modeller framöver. Nu går det väldigt bra, framförallt med tanke på vilken uppmärksamhet hon får för sin kokbok, vinet och akademin, säger Pernilla Wikström
Utöver herrsatsningen på piké och Annika så satsar Cutter & Buck på funktionsplagg, och på svenska sidan har man mycket nytta av att sportmärkena Seger och Craft ingår i New Wave Group. Seger bidrar med kunskap på stick-sidan, för exempelvis mössorna, och löpar-, cykel- och skidmärket Craft kan det där med lager på lager och funktion.