Alla som äger ett golfplagg från Under Armour, räck upp en hand? Nej, vi är inte så många.
Bloggen har själv en UA-tröja i garderoben, men den har förpassats till de mörkare gömmorna då snittet är oerhört amerikanskt och trots att det står ”small” på etiketten så känns det mer som en europeisk large.
Bolaget som grundades 1999 av amerikanen Kevin Plank började tillverka golfkläder för tio år sedan och har sponsrat Hunter Mahan sedan starten. Googla fram några bilder på Mahan från 2005 så förstår ni vad jag syftade på angående klädernas passform på den tiden. En av Mahans favoritstories om UA är hur de i början bara hade pikétröjor i fyra färger, så han och caddien fick ringa varandra varje dag och matcha in sina tvättscheman för att se till att inte komma till banan i likadana kläder.
Men det var då.

Med en mer ”europeisk” passform, avancerad teknologi och lysande färger hoppas Under Armour vinna kunder på golfmarknaden 2015.
2015 är Under Armour, inte minst deras golfmode, en riktig tillväxtraket visar upp en kollektion som kan tilltala mer än bara ett amerikanskt öga.
– Teknologin, färgerna, passformen, allt blir bättre för varje år och vi försöker verkligen förändra bilden av oss, så att folk ser oss som ett golfvarumärke, inte bara ett sportvarumärke. Vi vill vara atletiska, rena, färgglada, säger Ryan O’Keefe, som har ansvar för golfdelen av Under Armour.
För svensk del så har varumärket fått större spridning under fjolåret då det plockades upp av distributören MiToo, som fortsätter satsa hårt med Under Armour 2015.
– Överallt pratas det om Under Armour, det är ganska otroligt faktiskt. Förra året gick de om Adidas i försäljning av sportkläder i USA, bara 16 år efter att de grundades, säger Pelle Axelsson på MiToo.

Prismässigt kostar en pikétröja från Under Armour kring 599-799 kronor i Sverige, beroende på material och modell.
Under PGA Merchandise Show förra veckan meddelade bolaget att de signerat ett nytt tioårskontrakt med sin främsta skyltdocka på touren just nu – Jordan Spieth. Förmodligen ett bra läge att skriva kontrakt med den 21-årige Texas-sonen, som om karriären fortsätter i samma riktning som hittills kommer att kunna kräva betydligt bättre betalt av sina sponsorer inom kort.
Andra unga ambassadörer för Under Armour är 20-årige engelsmannen Matthew Fitzpatrick och 18-årige Marcus Kinhult.
Ni som är nyfikna på mer om Under Armour och deras mål – att gå om Nike som det största amerikanska sportvarumärket – hittar en färsk artikel i SvD här.