
FootJoy tänjde på sina gränser en smula i och med lanseringen av sin DNA-sko. Nu tar företaget ytterligare ett steg på samma väg och lanserar en betydligt sportigare sko än vad vi har vant oss vid att se från FootJoy.
Det handlar om Hyperflex, som ni ser på bilden här ovanför.
Syftet är givetvis att attrahera en bredare kategori golfare än tidigare och fånga in den som tidigare har sneglat mot andra märken på grund av att de har haft ett ungdomligare anslag – och den primära målgruppen är mycket riktigt spelare mellan 25 och 39 år.
Det mest anmärkningsvärda i Hyperflex skon är den profilstarka överdelen. Den har försetts med det mjuka meshmaterialet som vi har vant oss vid att se i sportskor men utmaningen som FootJoys ingenjörer såg med att använda det var att bibehålla komfort och stabilitet.
Lösningen blev ett nytt material kallat Flexgrid och det ska vara stå starkt att det förhindrar foten att röra sig på ett oönskat sätt i svingrörelsen.
Dessutom har man infogat ett vattentätt membran i konstruktionen, vilket betyder att man kan utlova två års vattentäthetsgaranti precis som på andra FootJoyskor.
Företagets svenska organisation har stora förväntningar på Hyperflexmodellen inför 2015.
– Det har varit stor efterfrågan och vi har sålt in långt över förväntan i Sverige. Så det känns som att det kan bli ett väldigt spännande år, säger Mikael Palmqvist, Sverigeansvarig för FootJoy.
Hyperflex kommer att finnas i fyra olika färger och kosta 1 695 kronor och 1 895 kronor med det unika snörningssystemet Boa.