
Det var i mars 2012 som Adidas Group förvärvade Adams Golf och införlivade varumärket vid sidan om sina existerande golfmärken TaylorMade-adidas och Ashworth. I förra veckan meddelade Adidas Group att de stänger Adams Golfs huvudkontor i Plano, Texas. Adidas Group ska också ha avskedat 15 procent av de anställda i golfdivisionen (samtliga tre varumärken), en majoritet av dessa från Adams.
Enligt de senaste resultatrapporterna är TaylorMade-adidas Golfs försäljning (i världen) 27 procent sämre i år jämfört med 2013, vilket motsvarar en minskning med 315 miljoner dollar (cirka 2,1 miljarder kronor) första halvåret 2014.
Den kvarvarande personalen på Adams kommer att flyttas över till TaylorMade-adidas huvudkontor i Carlsbad, Kalifornien, och i nuläget vet Bloggen inte mer om vad det kommer att betyda för varumärkets framtid. Men man kan förstås spekulera i att Adidas kan ha funnit det svårare att motivera att behålla två med varandra konkurrerande varumärken under sitt paraply framöver. Om det innebär att Adams försvinner helt och hållet är svårt att sia om, men trenden att det blir färre och större varumärken som kontrollerar golfbranschen är tydlig.
Vad tror ni?