
Jepp, vi sparkar igång det nya året med en liten blogg om att Adams Golf fångat in sitt hittills största sponsornamn i form av fyrfaldige majorvinnaren Ernie Els (som vi ganska nyligen berättade även kritat på en ny sponsordeal med ECCO), som närmast kommer från Callaway. Sydafrikanen blir därmed stallkamrat med bland andra Bernhard Langer, Kenny Perry, Tom Watson och förstås också Caroline Hedwall.
Enligt rapporterna handlar det om ett flerårsavtal och helt ”ny” lär inte bekantskapen bli med tanke på att Els spelade med TaylorMade (som numera äger Adams) under många år, bland annat när han vann US Open 1997 och The Open 2002.
”Givetvis har jag känt till Adams och deras produkter. På senare år har jag märkt av många Adams-klubbor ute på touren och inte bara i bagarna på Adams-sponsrade spelare! Därför är det ingen överraskning att de har flest hybrider i spel på PGA Tour och European Tour. Jag blev nyfiken att pröva klubborna och måste säga att jag verkligen gillat att slå mig igenom deras utbud och känner mig väldigt bekväm med att sätta ner deras klubbor i bagen.”, skriver Els i ett blogginlägg på Adams Golf hemsida.
Frågar ni undertecknad signalerar värvningen två saker. Dels att Adams mycket sannolikt fått starkare ekonomiska muskler med TaylorMade Adidas Golf som ägare (även om Els trillat ner till 27:e plats på världsrankingen är han ett så pass välkänt namn både inom och utanför golfen att hans signatur fortfarande betingar en skaplig summa), men också att Adams Golf inte har några planer på att gömma sig i skuggan av mamma TMaG. Tvärtom hoppas de nog att en spelare som Els ska kunna dra sitt strå till stacken för att sprida Adams budskap.
Hur allvarlig förlusten är för Callaway är väl svårt att sia om, men personligen tror jag inte deras marknadsavdelning sliter sitt hår. Särskilt som ni kan ta Bloggens ord på att de själva har signat en klart kompetent ersättare som vi får anledning att återkomma till inom kort.