



Som ni kunde läsa om på bloggen i torsdags så har Callaway sparat en av sina julklappar inför 2014. Nya Big Bertha och Big Bertha Alpha.
Callaway kommer alltså med tre nya driver-modeller inför 2014, dels X2Hot som vi redan visat upp i bloggen, samt två Big Bertha-modeller. Om vi börjar att kika på Big Bertha (bild 4) så handlar det om en 460 kubikcentimeter stor pjäs tillverkade i Callaways egna Forged Composite-material. Vad som står ut vid första anblick är nya APW-teknologin (Adjustable Perimeter Weighting), som alltså är viktskenan längst bak på klubbhuvudet. Precis som TaylorMades SLDR-driver och ni som minns Mizunos MP-630 FastTrack-driver så handlar det om att positionera en vikt längs skenan för att åstadkomma önskad bollflykt (ju längre mot hälen vikten sitter desto lättare är det att sluta klubbhuvudet i träffen och vice versa). Big Bertha Drivern har dessutom en justerbar hosel som tillåter loftjustering i ett tregradersspann och två olika lievinklar.
Big Bertha-drivern kommer att erbjudas med ett Fubuki Z-skaft i standardutförande och finns i 9, 10,5 eller 13,5 graders loft. Drivern kommer dessutom att finnas med uDesign-kompatibilitet vilket innebär att du själv kan välja vilka färger som ska gälla på just ditt driverhuvud.
Rekommenderat pris i butik är 3 995 kronor.
Big Bertha Alpha tar justerbarheten ännu ett steg framåt
Den andra nya Callaway-drivern heter Big Bertha Alpha (bild 2 och 3). Det här är en riktigt häftig nyhet som introducerar ett nytt element i fittingprocessen – höjdledsjustering av tyngdpunkten i klubbhuvudet. Med hjälp av en kolfiberstav som har fyllts med volfram i ena ändan (som väger 10,5 gram jämfört med 1,5 gram i andra ändan av staven) kan du själv välja hur högt upp i klubbhuvudet tyngdpunkten ska vara placerad. Poängen med denna justering är att påverka spinntalen, som blir lägre ju närmare botten av klubbhuvudet tyngdpunkten är positionerad.
Callaways spelartester har visat att det skiljer upp till 600 rpm i spinn mellan de två olika lägena. Fördelen ur fittingsynpunkt är att loft och spinn kan ändras individuellt för att åstadkomma den mest optimala kombinationen.
Precis som sitt syskon har Alpha-drivern samma justerbara hoselkonstruktion som tillåter loftjustering från -1 till +2 grader och två olika lievinklar. Dessutom har Alpha-drivern viktportar i häl och tå som tillåter spelaren att justera dels tyngdpunkten i sidled (samma ändamål som viktskenan tillgodoser i Big Bertha-modellen) men även svingvikt från D0 till D5. Viktskruvarna kommer i fyra olika tyngder: 1, 3, 5, och 7 gram.
Standardskaftet är ett Fubuki ZT och Alpha-drivern erbjuds med 9 graders loft.
Prislappen landar på 4 495 kronor.
Båda drivers dyker upp i butik från 14 februari 2014.
Intressant och aggressiv lansering
Frågar ni undertecknad är Callaways Big Bertha-lansering intressant på många olika sätt. Dels tar de på allvar upp kampen mot nuvarande branschledaren TaylorMade i kriget om drivermarknaden. Förutsatt att TaylorMade inte lanserar en ny modell innan februari så kommer SLDR-drivern och Big Bertha-drivern konkurrera om konsumenternas gunst med liknande teknologi i form av viktskenan. Utan att gå in på specifika prestandaegenskaper så kan vi konstatera att Callaways X2Hot och TaylorMades JetSpeed riktar sig mot i stort sett samma målgrupp golfare och som ett äss i rockärmen har Callaway nu alltså Big Bertha Alpha, som markerar ett teknologiskt framsteg i jakten på ökad justerbarhet.
Med det sagt ska det bli intressant att se hur den svenska marknaden tar emot den svettiga prislappen på 4 495 kronor i en tid då samtliga tillverkare kan skylta med justerbara drivers och de flesta lägger sig i spannet 2 995 – 3 495 kronor.
Vad tror ni? Kommentarsfältet är öppet, så varsågod att fylla det med klokheter.