



(gästbloggat av Eric Franzén)
Säg efter mig tre gånger:
Hög launch och låg spinn.
Där har ni det välbekanta mantrat som toppat mångas önskelista när det jagas efter ny driver. Vi som samlats inne i hjärtat av TaylorMades Performance Lab på Turnberry mumlar fokuserat samma magiska besvärjelse. Bakom orden finns ett avlägset hopp om att på något sätt få lukta, känna och smaka på den flyktigt våta drömmen om 17 graders launchvinkel och 1700 rpm i spinn. Siffrorna som från vissa håll förordas som optimala värden för att kräma ut varenda centimeter som driverhuvudets teknologi kan ge dig.
Nåja.
Ettor och nollor som omvandlas i en bollflyktsmonitor är en sak.
Där i båsen vid rangen på den ikoniska skotska kustresorten ska vi se hur detta jobbar i praktiken. Och det är TaylorMades nya driverserie JetSpeed som ska provluftas.
Att vi masat oss dit och ägnar lite extra uppmärksamhet åt detta beror till stor del på en sak. Om Taylormades filosofi bakom dessa produkter slår igenom på bred front kommer det att medföra en märkbar förändring i mångas bagar.
Nej, det är inte fartfickan från Adams produkter och Rocketballz i mw-tappning som här för första dyker upp på en av Taylormades drivers. Den kommer inte att medföra mer längd utan snarare ökade förlåtande egenskaper när vi jazzar ut på träffytans mer outforskade domäner.
I likhet med den tidigare lanserade SLDR-drivern har vikten flyttats längre fram i Jetspeeds klubbhuvud än vad som exempelvis föregångaren Rocketballz Stage Two ståtade med.
Varför i hela friden då?
Hos Taylormades designteam ses detta som en av de främsta vägarna mot… (trumvirvel, tack)… hög launch och låg spinn.
Men för att komma dit måste både vi och proffsen ändra synsätt kring vilket loft som passar oss bäst för drivern. Den som rent slentrianmässigt greppar en 9,5-gradig Taylormade-driver kommer eventuellt att få slita lite extra för att få igång klubban. Det kan mycket väl bero på att du har lägre loft på klubbhuvudet än vad Dustin Johnson använder.
Estradören från Myrtle Beach har i samband med Taylormades nya viktpositionering klivit upp från 9 grader till 10,5 när SLDR-drivern permanentades.
Ett ännu större kliv har vår egen Carl Petterson tagit på loftstegen, där Big Dog (som numer är Taylormade-gubbe) gått från 9,5 till 12 grader på sin nuvarande SLDR.
Utan att lägga för mycket vikt på årets begränsade statistik visar ändå hans tio tävlingsronder på en 15 meter ökat snittlängd.
För oss som provslår utan uppbackning av Trackman på lanseringsdagen är det svårt att veta exakt hur klubban står sig i den styva sidvinden. Om 46 tumsskaft är just din kopp Earl Grey eller inte lär färga upplevelsen av Matrix Velox-skaftet. Men bollbanan och det något nedtonade samt lätt utdragna svarta huvudet lämnar mersmak när jag tagit högsta möjliga loft (vilket för dagen är 10,5 uppjusterat med klubbans maximala 1,5 grad) upp bland de tillgängliga spakarna. I butik kommer däremot ett bredare spann att finnas för den som vill kliva upp rejält – vilket den 14-gradiga SLDR-drivern understryker.
Så visst.
Slår detta djupare hos de andra stora utrustningsjättarna kan ett mindre paradigmskifte vara på gång. Eller för att tala driverlingo: några år framåt i tiden kan 12,5 vara det nya 10,5. Denna observation marineras fortfarande i bakhuvudet när den skotska östkusten överges senare under dagen.
Ja, tillsammans med Taylormades egen rannsakande förklaring till varför de själva ibland ger känslan av att lansera ut en ny driverserie i veckan. En kritik som företaget själv vill bemöta och klargöra hur de förhåller sig till genom ett enhetligt uttalande.
– Fjolårets R1 var en fantastisk klubba när den kom, och är det fortfarande. Men det är inte den absolut bästa klubba vi kan erbjuda idag. Och därför har det kommit nya produkter. Vår målsättning är att driva marknaden framåt genom innovation. Tar vi något som är bättre än våra tidigare produkter så släpper vi det helst så fort som möjligt.
Som exempel på detta ger de en närmare bild över SLDR-driverns raska intåg på marknaden:
-SLDR-drivern hade vi arbetat på under många år men nådde hela vägen fram till denna säsong. Det var därför som den kom ut på touren under Scottish Open, vilket egentligen är en dålig tidpunkt då få är beredda att byta driver innan veckan innan en major. Men vi hade inte ens tid att skeppa över dem via bud utan lät Boo Weekley ta med ett tiotal huvuden till tourbussen i sitt flygfodral. Dessa var slut inom några timmar, vilket var över förväntan. Till och med Martin Kaymer, som är ganska konservativ kring sin utrustning blev ivrig när han fick möjlighet att pröva ut ett av dessa, konstaterar Taylormades marknadsrepresentant.
JetSpeed lanseras i svenska butiker den 13 december . Riktpriser är 2 799 kronor för drivern, 1995 kr för fairwaywoodsen och 1599 kr för seriens hybrider.