
Densimit. Så heter materialet som ska hjälpa brittiska F1-stallet Williams att göra succé på golfmarknaden. Det handlar om ett material som ska ha dubbelt så hög densitet som volfram, vilket gör att vikten i FW32-drivern kunnat placeras rejält lågt och ut mot kanterna av klubbhuvudet.
Williams använder också en egenproducerad titanlegering, som de uppger vara 16 % lättare än de flesta av konkurrenternas titan vilket ytterligare möjliggör optimal viktplacering i klubbhuvudet. Williams har också tagit med sig sin kunskap om aerodynamik in i golfbranschen, som ni bland se på det blåfärgade partiet längst bak på klubbhuvudet.
Summan av all avancerad F1-teknologi som pumpats in i FW32-drivern ska vara mer längd, men framförallt en driver som levererar rejält rakare slag om vi ska tro Williams.
Någon nersida? Tja, det vore väl att Williams snor 5 995 kronor av alla som vill sätta den i bagen.
Men så är tanken inte heller att Williams ska bli Sveriges mest sålda golfklubbor.
– Tittar vi på samhället så köper folk dyra och exklusiva klockor, bilar, tv-apparater och så vidare, men när det kommer till golf finns idag inget premiumalternativ. Det är tomrummet Williams ska fylla, säger Peter Wallgren, tidigare Callwaychef för bland annat Sverige som har hjälpt Williams att introducera sina produkter på den svenska marknaden.
Målet är att Williams-klubborna ska finnas på 25 butiker runt om i landet nästa år.
Och till er som inte tycker att FW32:an känns tillräckligt lyxig kan vi lugna er med att det finns guldpläterade modeller som går loss på både tio och tjugo tusenlappar.