Jodå, inte en dag utan regeltugg och Bloggen börjar snart känna att det är dags för en kurs i ämnet för att man ska kunna bevaka golftävlingar i framtiden.
Den här gången var det framförallt två situationer som det fokuserades på.
Först och främst var det en incident vid den sjunde greenen i matchen mellan Creamer/Thompson och Ewart Shadoff/Hull. Och exakt vad som hände tycks vara oerhört svårt att utröna eftersom det finns så många olika versioner.
Men det som möjligen kan ha hänt är följande: Creamer hade en parputt från ungefär samma läga som Thompson skulle putta för birdie. Någon kring det europeiska laget (möjligen Annika Sörenstam) insåg att det vore klokt att skänka Creamers putt för att inte ge Thompson linjen och nämnde det för spelarna och deras caddies. varpå en av Europas caddies skrek (strax innan Creamer skulle putta) att den var skänkt.
Frågorna är framförallt två:
1) Bara kaptenerna får ge råd. Gjorde Sörenstam (om det nu var hon) det och vad är i så fall påföljden?
2) Kan caddien skänka en putt?
Ingen tycks riktigt sitta på svaren och dessutom är det så många oklarheter kring det hela så därför verkar det meningslöst att utreda den. USA:s kapten Meg Mallon sammanfattade:
– Det är inget regelbrott, men det är osportsligt. Men frågan är inte intressant längre.
Sedan dök en ny situation upp i den sista matchen mellan Recari/Icher och Kerr/Pressel. Två av spelarna slog i vattnet på det 16:e hålet och sedan följde ett nytt palaver och det tog ännu en gång nästan en halvtimme innan de kunde spela vidare.
Som en liten parentes hamnade Angela Stanford i en plastpåse också. Men den grejen tog bara någon minut att lösa…