



Vi har sett RocketBallz, Lethal, RocketBladez, RocketBallz Stage 2, SLDR och SpeedBlade. Det var ju nånstans inte utan att vi, åtminstone i nån mikrosekund, tvivlade på om TaylorMade skulle kunna krama ur ytterligare ett lika delar klatschigt och spejsat namn.
Tvivlet var förstås helt obefogat. Säg hej till TaylorMade JetSpeed.
Den nya raketserien innehåller driver, fairwaywoods och hybrider och ska (surprise, surprise) leverera ännu mer längd till oss. Gott så, men vad är det som hänt under karossen egentligen.
Tja, om modeordet för några år sen var att flytta tyngdpunkten lågt och långt bak så gör TaylorMade ett ärligt försök att ändra det till en tyngdpunktsplacering som ligger lågt, men längre fram i huvudet. Poängen är att ge högre launch, men framförallt mindre spinn. Och rätt kombinerat vet vi ju att hög launch och låg spinn är receptet för långa slag. Ovan ser ni en jämförelse av tyngdpunktens placering mot årets RBZ Stage 2.
JetSpeed-drivern har dessutom (för första gången i en TM-driver) fått en ”Speed Pocket”, precis som Adams XTD-driver. Vi har ju fått förklarat för oss att drivers redan slagit i taket när det gäller träffytans trampolineffekt, men poängen med att ha en fartficka är att en större del av träffytan blir hetare, särskilt mot sulan av klubban.
Ytterligare en ingrediens för att ge förutsättningar att generera mer fart är det 46 tum långa Matrix Velox T 49-skaftet.
Serien innehåller också fairwaywoods och hybrider, som även dessa har fått en finjusterad tyngdpunkt och omarbetad fartficka. TaylorMade pratar om en spinnreduktion på 200-300 rpm (varv per minut) jämfört med RBZ Stage 2-seriens fairwaywoods och hybrider.
Prismässigt snackar vi 2 799 kronor för drivern, 1 995 kronor för fairwaywoodsen och 1 599 kronor för hybriderna. Klubborna landar i butikshyllorna i mitten av december.
Vi noterar också att de tidigare TaylorMade-karakteristiska vita klubbhuvudena lyser med sin frånvaro.
Vad tycker ni? Kommentatorsfältet är öppet, så fyll det med ris, ros, åsikter och klokheter för sjutton.